Annons:
Etikett13-sajten-ifokus
Läst 2332 ggr
UlrikaD
2010-10-09 21:52

Vad händer?

Jag undrar lite försynt vad som händer med sajten?

Jag fick massor med förfrågningar när jag skulle lansera den när jag stod som Sajtvärd. Tyvärr hade jag ju inte tiden. Den blev ju då övertagen av Fiddelie. Vilket jag tyckte var kanonbra för då skulle den ju äntligen komma igång när jag nu inte hann.

Men nu har sajten varit lanserad i snart 10 månader och det känns inte som om någon är särskilt intresserad av att få igång den. Det räcker ju inte att starta upp den och tro att den ska sköta sig själv.

De flesta sajter som startas görs ju av någon med ett brinnande intresse för ämnet ifråga. De är inloggade i stort sett 24 timmar om dygnet för att först och främst få igång sajten och sen för att hålla den igång och moderera. De skriver dagligen.

De som håller i kanin har ju t.ex kaninuppfödning, de som håller i sajter som handlar om barn har barn själva. De som håller i teknik-sajter har ett brinnande intresse för teknik osv. Jag som äter kött skulle t.ex inte ge mig på att starta vegetarian.ifokus. Blir ju lite fel.

Faller aktivitetsindexet under en viss siffra under tillräckligt lång tid så blir sajten bortplockad ur nätverket och får inte vara med mera.

Min personliga åsikt är väl att om man inte har intresset och viljan att ha igång sajten så känns det onödigt att ha startat den. Var väl lite därför jag aldrig startade upp den själv, jag hade aldrig hunnit att underhålla den. Då såg jag hellre att någon med tiden, kunskapen och framför allt intresset tog över och körde igång den.

Jag har ju både kunskapen och intresset, men tiden fattas tyvärr för mig. Därför blev jag glad när den blev startad iallafall, utan mig.

Men om man inte har tiden att vara inloggad varje dag, skriva någonting åtminstone, eller är intresserad av sajtens ämne så tycker jag att man ska isåfall lämna den vidare. Jag tycker det är jättetrist att den finns om ingen håller igång den.

Finns ju folk som varit inloggade här en gång, skrivit och sen aldrig skrivit mer pga den dåliga responsen (ingen respons) och de kommer ju aldrig mer att komma tillbaka igen.

Annons:
MaaariaS
2010-10-10 00:22
#1

Håller med om att nått måste göras för att få igång sajten,vad det än kan varaGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Tiqie
2010-10-10 19:55
#2

Aa,jag har väntat jätte länge att sidan ska lanseras och när den gör det är det fortfarande inga nya som kommit och inte så många inlägg görs.

Rafflan
2010-10-10 22:11
#3

Eftersom du var den som förut tänkte starta sajten men bara inte hade tid, hur hade du planerat att göra för att få upp aktiviteten?

UlrikaD
2010-10-10 22:16
#4

#3 Är det riktat till mig?

När jag skulle starta sajten hade jag samma planer som alla andra som startar sajter inom nätverket.

Vara inloggad varje dag till att börja med. Skriva inlägg, artiklar, putta trådar, starta nya trådar. Skriva saker om ämnet i fråga. Starta tävlingar kanske, vad som helst egentligen.

Nyaste djursajten på forumet är dvärghamster.ifokus. Den har väl funnits en kvart eller nåt och sajtvärden har gjort otroligt mycket på den sajten redan. Den hade mycket aktivitet långt innan den var lanserad.

Det hade ju säkerligen varit lättare för mig som äger djurslaget sajten handlar om. Hade kunnat start 10 bildtrådar om dagen bara för att få upp aktivitet.

Har man inte någon som helst koppling till vad sajten handlar om så får man ju gå till väga på andra sätt. Hur kan jag inte svara på. Jag hade t.ex aldrig kunnat starta upp en matlagningssajt för jag kan inte laga mat. Då får man väl söka info på nätet och skriva därifrån. Fast det blir lite krångligare för man får inte kopiera.

Jag hade väl i och för sig aldrig kommit på tanken att starta en matlagningssajt i och med att det inte hör till mina intressen.

Men det kanske bara är jag som tycker att det är synd att sajten självdör innan den ens startades?

Rafflan
2010-10-10 22:39
#5

#4 ja den var till dig ;)

Du kan väl starta bildtrådar, ev be å få bli Medarbetare så du kan starta en tävling, skriva trådar osv? iaf göra lite av det du tänk för att få igång den lite :)

Och dvärghamster, ja ca 50% av dem på hamsker.ifokus har kanske dvärghamstrar? fler är säkert uppfödare, då är det enklare för det finns redan en grupp av sånt folk

just nu är vi 5-8 här som har mycket kunskap/är uppfödare. Inte riktigt lika många ;)

Och sajtvärden här gjorde ju endel, skapade färg trådar där man kan lägga in bilder, skrev på andra forum att chinchilla.ifokus var lanserad och välkommande folk hitt.

Och hon har ju koppling då hon har haft chinchillor men inte har det just nu, och hon har tydligen ett intresse för dem också.

Jag skulle tycka det var jätte synd om sajten dog då folk faktist har haft ett intresse av denna sajt.

UlrikaD
2010-10-10 22:49
#6

#5 Återigen om jag hade haft tiden att sitta och göra sånt hade jag ju startat sajten själv.

För att Starta en sajt krävs det nog mer än att skriva en gång var tredje vecka, och skicka ett massmeddelande till andra sajter att den är lanserad.

Går du in på andra sajter som startas upp så är sajtvärden aktiv dygnet runt i början. Sista tråden sajtvärden skrev i här är för 14 dagar sedan. Det anser inte jag att vara aktiv.

Det är ingen sajt som är självgående direkt från början, det måste ju någon ta tag i. Förslagsvis den som startade sajten.

Och om sajtvärden har ett intresse och har haft chinchillor förut så kan hon väl skriva om det då. Det är ju ingen annan som kan säga åt henne vad hon ska skriva om, vad hon ska göra osv för att få igång hennes sajt.

Jag tycker bara att det är så otroligt synd att den har varit lanserad i 10 månader och det har hänt mindre här på 10 månader än vad det hänt på dvärghamster på 1 månad.

Det är också otroligt tråkigt om den blir bortplockad ur nätverket, vilket den kommer att bli om de sedan slår ut aktiviteten på ett år. Då har chilla-ifokus mindre aktivitet än de sajter som inte ens är lanserade ännu.

Annons:
Rafflan
2010-10-10 23:07
#7

#6 ge henne tips då, hon har ju bett om tips och jag hoppas hon kommer igång med några av dem snart. Men du måste inse att det finns färre personer som har chinchillor än folk som har dvärghamster, och allt hamster folk är redan samlat sen innan å lättare att bara flytta över till ett nytt forum, chinchilla folk har ju inte haft nåt forum, några har vart på exotiska men dem flesta är lite över allt, det gäller att få ihop en grupp folk liksom ;)

UlrikaD
2010-10-10 23:23
#8

#7 Men återigen, sådant går ju inte av sig självt.

För att få aktivitet måste man ju vara aktiv själv. Det finns ju inte direkt några genvägar kring det.

Rafflan
2010-10-10 23:59
#9

#8 nej, tyvärr är ju fler trådar som skrivits men ingen/få svarar.

Gå ut igen med info om den nya sajten och i samma veva massa trådar och efter det artiklar, och se om det kan få igång folk.

Dock e ju forum till för att diskuter=svårt när folk inte/få svarar i trådarna, eller ställa fårgor och man kan svara = svårt när ingen har någon fråga ;)

UlrikaD
2010-10-11 00:24
#10

#9 Såsom det funkar på andra nystartade sajter är att inga trådar någonsin ska stå obesvarade. De ska svaras på inom ett visst antal timmar antingen av Sajtvärd eller av Medarbetare. Det tycker jag är en bra riktlinje. Men funkar ju bara om man är inloggad och kollar naturligtvis.

Folk ska få svar på sina frågor, problem osv, och inte behöva vänta någon vecka på det.

Vissa sajter jag har sett i början har det i stort sett varit två medlemmar och sajtvärden som hållt igång tråd efter tråd efter tråd. Men allteftersom plockar det på.

Men det är ju upp till sajtvärden att få upp intresset för sin sajt. Göra reklam för sig, visa att man finns helt enkelt. Och det krävs nog mer än ett försynt: hej, jag har startat en iFokus.sajt.

För det startas nya hela tiden.

annaforsgren
2010-10-11 19:38
#11

Jag tycker också att den borde bli mer aktiv, eftersom att sajtvärden inte är inne här så mycket borde man hitta en ny Sajtvärd. Jag har inga chinchillor själv, men tycker dom är otroligt intressanta och därför vill jag lära mig mer om dem. Nu är jag nästan aldrig inne bara för att det känns så dött.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

UlrikaD
2010-10-11 22:13
#12

Ja, med tanke på att jag startade tråden för två dygn sedan och sajtvärden inte varit inne på den tiden så tycker jag det är trist.

[Chamisia]
2010-10-12 01:24
#13

Jag tycker också att det känns jättetrist. Förut så bombade jag med trådar för att jag undrade så mycket hela tiden… Får börja undra saker igen! ;)

Men någon Medarbetare kanske behövs för att hjälpa till att hålla forumet vid liv?

Annons:
UlrikaD
2010-10-12 01:35
#14

#13 Det är helt säkert sant att det behövs Medarbetare. Men för att ha "anställda" behövs det en "chef". Det ansvaret ska inte ligga på någon annan.

Ett forum som varit igång några år och sköter sig själv behöver inte sin Sajtvärd på samma sätt som en helt ny sajt gör.

[Chamisia]
2010-10-12 01:37
#15

Nej såklart, men jag menade att om hon tycker att det är jobbigt att driva det själv så kan det kanske bli två som hjälps åt lika mycket eller något, och sedan någon mer som Medarbetare, så att det kommer igång igen. :)

Kan tänka mig att det kan bli jobbigt att sköta en sajt helt själv…

UlrikaD
2010-10-12 01:46
#16

#15 Det är väl lite det som är min poäng.

Startar man en sajt så gör man ju klart allt sånt först. Man har först och främst ett brinnande intresse för ämnet, så man har att ta av. Sen ordnar man sina Medarbetare så det ALLTID är någon inloggad dagligen som tar hand om sajten. Sen bjuder man in en del folk som kör igång forumet.

Först därefter startar man den.

Startar man en sajt och sen inte ens är inloggad förstår jag inte riktigt vitsen med det hela.

[RoxannaH]
2010-10-12 20:02
#17

Jag har frågat om Medarbetare och artikelskrivare flera gånger men ingen har nappat. Har sökt sånt just för att det har blivit rörigt här hemma.

UlrikaD
2010-10-12 21:49
#18

#17 Det var lite det jag menade med vad jag skrev högre upp. Startar man en sajt så brukar man göra klart allting sådant först. Ha en hög saker skrivet som man bara lägger upp, ha sina Medarbetare ordnade så att det alltid finns någon på sajt.

Det är ju tråkigt om det blivit rörigt hemma hos dig, men det har ändå gått 10 månader så jag hoppas det blir bättre hos dig snart.

Och även om du har Medarbetare så är det ju ändå sajtvärden som ska vara mest aktiv av alla.

UlrikaD
2010-11-20 18:34
#19

Puttar denna tråden som nu är över en månad gammal.

[RoxannaH]
2010-11-24 15:17
#20

Finns det ingen kunnig som kan hjälpa mig driva sajten?

Annons:
Upp till toppen
Annons: