Annons:
Etiketter10-genetik-och-färgerartiklar
Läst 12539 ggr
Zuzziquie
1/28/11, 3:21 PM

Chinchillans färger - BILDER

Det finns massvis med olika färger bland chinchillorna, det finns alltifrån vita och fläckiga till svarta och chokladbruna. 

Det finns idag 6 vanligt förekommande färgmutationer* som sedan kan blandas och det är på så vis man får alla de olika färgerna. 

Av de 6 mutationerna är 3 dominanta* (velvet, white & beige, 2 är recessiva* (violet & sapphire) och en är ackumulativ dominant* (ebony)

Velvet och ebony är egentligen inga färger, utan snarare teckningar. Därför så samlade jag alla tex. Vita, oavsett om de har velvet eller ebony i sig, i samma tråd. 
Black Velvet är en grå med en velvetgen och Grey ebony - Black ebony är en grå med ebony i sig - dessa är dock så vanliga så de fick varsin tråd.

Bilder på de olika färgerna finns här:
Standard Grey Black Velvet White Beige Pink White Grey Ebony - Black Ebony Violet Sapphire & Blue Diamond

**Ordlista

Mutation -** En förändring i en gen
Färgmutationer - Annan färggen än grå 
Dominant - Att det bara behövs en gen för att chinchillan ska få färgen. Till exempel så kan en Black Velvet och en Standard Grå få Black Velvet ungar. Dominanta färger kan inte bäras.
Recessiv - Chinchillan måste få färggenen från både mamman och pappan. Tex. Violet + violet ger violet men en Violet + Standard grey ger en standard grey unge som dock är violettbärare och därmed kan ge vidare violett till sina ungar 
Ackumulativ dominant - *bättre förklaring kommer* men ungefär att varje gen gör bara liten skillnad, men att de tillsammans ger olika stor grad av egenskapen ifråga (här att ebonyfärgen blir olika mörk)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

  • Redigerat 5/2/22, 2:05 PM av Niklas
Annons:
Zuzziquie
1/28/11, 7:01 PM
#1

Det som har hänt med bildtrådarna är att jag har flyttat dem till Genetik och Färger, dessutom så har jag slagit ihop några trådar, tex så ligger Brown Velvet & Tan/Brown ebony under Beige och TOV White och White Ebony under Wilson White. Detta gör att de bilder som låg i tex. brown velvet tråden är borta så ni (var väl egentligen bara ulrika som lagt in bilder i de trådarna som är borta :P) får lägga dem i de nya rätta trådarna då det tyvärr inte verkar gå att flytta inlägg till andra trådar. 

Kan även tillägga att det kommer komma en artikel om genetik snart, tror att jag kommer flytta delar av infon i inlägget ovan till den artikeln när den är färdig.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
1/28/11, 7:21 PM
#2

#1 Hörru, vilken mobbing.Tungan ute

Zuzziquie
1/28/11, 7:24 PM
#3

#2 Japp Flört

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

MaaariaS
1/28/11, 7:28 PM
#4

Hahahaha

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Zuzziquie
1/28/11, 7:34 PM
#5

Förresten! Har lagt till lite info om de olika färgerna på respektive sida!

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Millchan
9/28/11, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag undrar om min Chicko är en standardgrå eller om hon kan vara nåt annat?

Har tre chiller till som är standardgråa men just Chicko ser lite annorlunda ut i pälsen än dom andra!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Annons:
UlrikaD
9/28/11, 4:39 PM
#7

#6 Hon är standardgrå, eller grey som det heter nuförtiden.Skrattande

Millchan
9/28/11, 7:00 PM
#8

#7 Tack så mycket!

Jag misstänkte det men har varit lite osäker men tack så jätte mycket nu behöver jag inte tänka mer på det och kan fokusera på andra saker!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

UlrikaD
9/28/11, 9:55 PM
#9

#8 Inga problem:)

JoJo!
8/14/12, 2:29 PM
#10

Och var ska man lägga bilder på White & Ebony då ? Går naturligtvis inte göra en tråd för alla färger då det finns oändligt med kombinationer Ska alla Ebony vara under samma ? Då kanske det bara ska stå Ebony och inte Grey Ebony - Black Ebony !?

Zuzziquie
8/14/12, 4:56 PM
#11

#10 

Ja, det var klurigt det där med hur man lättast skulle dela upp dem för att inte få just oändligt många trådar, men samtidigt så uppdelat så man kan se det lite fint sorterat…

Jag tänkte som så här:

Standard grå
Black velvet

Ebony (+ Ebony Velvet) 

Beige (+ Ebony och/eller Velvet = beige, alltså även brown ebony, brown velvet mfl)
White (+ Ebony och/eller Velvet)
Pink White (+ Ebony och/eller Velvet)
Violet (+ Ebony och/eller Velvet)
Safir/Blue Diamond (+ Ebony och/eller Velvet)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

JoJo!
8/14/12, 6:07 PM
#12

OK Då hänger jag med Vill förstås lägga upp en bild på mitt vita monster

Såg nu att White & Ebony står med när jag klickar in på Wilson White

Bra uppdelning Bara jag som är lite förvirrad Tungan ute

Ninnibus
8/25/13, 5:06 PM
#13

Kan en Chilla vara Ljusbrun?🤔

Annons:
JoJo!
8/25/13, 6:41 PM
#14

#13 Kolla under Beige, så hittar du bruna chillor

Niiinah92
1/1/14, 1:15 PM
#15

Vilken färg är Rosè?

Spjetan
1/1/14, 2:12 PM
#16

Pink White.


Misscat
1/21/14, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mej att tala om vad denna chinchillabebis har för färg och hur vanlig den är i färgen? Tacksam för svar.

Misscat

Spjetan
1/21/14, 2:50 PM
#18

Det är svårt att bedöma på bilden. Vad är det för färg på mamman och pappan?


Misscat
1/21/14, 7:37 PM
#19

Mamman är beige och pappan är Brown ebony.

Spjetan
1/21/14, 9:50 PM
#20

Då skulle jag gissa Homo Beige eller Homo Beige Ebony (beroende på om den får vit mage eller inte). För den ser ganska ljus ut. Men det är som sagt lite svårt att se på denna bilden.

Hur vanlig den är är? Lite svårt att säga. Inte den vanligaste men inte helt ovanlig.


Annons:
Misscat
1/22/14, 10:25 AM
#21

Tack för hjälpen. Kan ta ett bättre foto om det är till hjälp? Den är ljust helt runt om med en ljust grå sträng på en bit av ryggen. Har ej sett öronen om den har fläckar på dom ännu.  Rubin ögon.

Millchan
2/17/14, 1:27 PM
#22

Beiga djur får inte fläckar på öronen när dom är nyfödda det kommer när dom blir lite äldre!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Misscat
2/22/14, 1:38 PM
#23

Tack. Varje dag lär man sej något nytt.

Upp till toppen
Annons: