Annons:
Etikett02-medlemspresentationer
Läst 2621 ggr
Zuzziquie
2011-01-29 11:13

Susanna / Zuzziquie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag skulle föregå med gott exempel och inviga med en första medlemspresentation Flört

Susanna heter då jag, är 20 år och på landet utanför Eslöv dit ingen GPS hittar ;) Jag läser sedan i höstas på LTH till civilingenjör vilket är intressant men tidskrävande. När jag inte pluggar så går mycket tid till chinchillorna, faktiskt skönt att koppla bort pluggandet med lite burstädning ibland hehe.

Första chinchillan jag såg var en liten standard grå sak som satt i ett akvarium hemma hos en kompis då jag var 7 år, vill minnas att jag bara tyckte att den såg konstig och kanske till och med lite läskig ut den gången. Nästa gång jag kom i kontakt med en chinchilla var då vi -03 besökte en dam som hade ofantligt många djur (allt ifrån hundar, kaniner, höns och ankor som gick fritt till gerbiler, marsvin, fåglar, möss, degus, chinchilla m.m. som satt i bur), då vi skulle  köpa tre degusar från henne. Bredvid degusburen så stod det några stora burar med något grått och luddigt i vilket jag genast blev nyfiken på vad det var. Damen tog då ut en av dem så vi fick hälsa och jag var fast direkt :) Kunde ju dock inte köpa fler djur när jag precis fått degusarna, men började trots allt läsa på lite för att till sommaren -04 börja läsa på på allvar och till julen -04 flyttade de första chinchillorna in. 

Med de första chillorna var iprincip allt fel som kunde bli fel dock. Köpte dem som ett par, på blocket. Till att börja med så hade de fått hel fel kost sina första 4 år hos den ägaren. Därutöver så skulle det vara en "ljusgrå och en mörkgrå" - det var en violett och en dark ebony. Och utöver det så satt i avel, men hade ingen stamtavla eller någonting. Och ganska snart efter att de flyttat hem så upptäckte vi att hanen hade tandfel, vilket mycket väl kan bero på att de inte fått något hö, grenar eller liknande under sina första fyra år. 

Hur som helst så fick de två ungar under våren -05 vilket var något av det mest spännande jag varit med om och kom fram till att jag måste ha fler chinchillor! Men hade då läst på lite mer och även lyckats hitta lite olika chinchillaforum samt SCAF (vilket jag missat före jag köpt chillorna) och kom fram till att om jag ville avla (vilket jag ville) så borde jag köpa några fina som hade stamtavla och som dessutom skulle gå att ställa ut vilket jag läst att man borde göra om man skulle avla. 

Så läste på som en tok och letade efter några perfekta chillor och hittade dem under sommaren -05, först var det två stycken från två olika danska uppfödare, dessa kom över till malmö station där vi mötte upp och hämtade chinsen - minns fortfarande att jag inte förstod ett ord av danskan ;) Kort därefter så fick jag kontakt med en norsk uppfödare som skulle sälja två riktigt fina chillor som jag fick möjligheten att köpa och på någon vänster lyckades jag även få hem dessa väldigt smidigt (dessa två är för övrigt farföräldrar till Niiinah92s Ysma) Därefter så flöt det på, blev medlem i SCAF, började ställa ut och allt eftersom kom det fler chillor.

Sen har det bara fortsatt så, stannade mellan 20-30 stycken och har de senaste åren gått upp och ner men ligger idag på ca 25 stycken. Har de flesta färgerna, men har satsat lite extra på black velvet, vitt och violett, samt att jag har sett till att hela tiden ha mycket standard grått som förbättrar kvaliteten på de olika färgerna. 

Hm, nu börjar det ta slut med idéer om vad jag ska skriva om känner jag, så det får väl vara presentationen av mig - som trots allt blev väldigt lång Tungan ute

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Annons:
UlrikaD
2011-01-29 11:20
#1

Välkommen som Sajtvärd till iFokus!Skrattande

Jag har ju känt dig många år genom utställningar (och msn såklart:) och bättre Sajtvärd för chinchilla.ifokus kan jag inte tänka mig!

Fast egentligen borde du få betala för ansvaret, MINST en Zenith till mig. Och kanske en Shopgirl också.Flört

Upp till toppen
Annons: