Annons:
Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1114 ggr
JenniferG
4/13/17, 9:39 PM

Undersöka chinchillans tänder själv

Jag undrar hur ni gör för att undersöka era chinchillors tänder själv. Att se de främsta tänderna går bra, men jag skulle gärna se de längst in också. Finns det något knep som man kan ta till? Hur ofta kollar ni era chinchillors tänder?

Båda mina chinchillor mår bra och visar egentliga inte tecken på tandproblem eller någon annat.

Det enda är att någon av dem (eller båda kanske) tenderar att smula sönder pelletsen i matskålen (alltså det försvinner pellets också men det blir smulor kvar). Vad kan detta bero på?

De är aktiva, bra i hullet och aptiten är god, precis som den brukar. Hö har de givetvis fri tillgång till och de äter normala mängder.

Ena chinchillan är född 2012 och den andra 2014, båda är honor.

Annons:
izzus
4/14/17, 10:05 AM
#1

Hejsan! Jag väger mina med jämna mellanrum. Jag har fem stycken nu och alla dom har bra tänder. Jag har haft två stycken chinchillor tidigare med tandproblem och märkte ned de var nå fel och att de var dax att åka till vetrinär när dom börjat tappa vikt. Så ett tips väg dom och skriv ner så ser du när dom börjar tappa. P.s dom kan pendla lite upp och ner utan att de är nå problem, men de ser du när du väger dom kontinuerligt

JenniferG
4/15/17, 12:54 AM
#2

Tack för svaret! Det låter som en mycket bra idé att väga dem regelbundet. Jag har inte gjort det så ofta. Tycker det är svårt att väga dem, har inte kommit på något bra sätt riktigt. Hur brukar du göra när du väger dem? Tacksam för tips!

Dionz
4/20/17, 4:40 PM
#3

Framtänderna kan man kolla själv, dem bakre tänderna kan bara veterinären kolla, och chinchillor kan även ha problem med tandrötterna utan att man ser det i munnen och då måste man röntga tänderna.

Jag kollar mina chinchillors tänder minst 2 ggr/år, men kollar dem även innan jag sätter dem i avel, ställer ut och säljer.

Vad har du för sorts pellets? visa kan vara med smuliga än andra, måste inte vara tecken på tandproblem men kan vara bra att hålla koll på fler tecken på tandproblem.

Vikten är ett bra sätt att hålla koll på hur chinchillan mår, dem kan gå upp och ner lite, men väger du regelbundet får du snabbt en överblick hur dem ligger i vikten. 
Jag har en sån där matvåg som väger i gram, endel chinchillor kan sitta still själva på vågen, dem som inte vill sitta still sätter jag i en transportbur för reptiler och ställer på vågen

(transportbur för reptiler -> https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.djurkompaniet.se%2Fpub_images%2Foriginal%2Fplterrredigerad_3821.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.djurkompaniet.se%2Fsmadjur%2Fhamster%2Fovriga-tillbehor%2Fpl-terrarie-nr-1-mini-18x11-6x14-5cm&docid=krSVEcJhLpfqUM&tbnid=QmND_LqkhZc_rM%3A&vet=10ahUKEwiSx-SNobPTAhVJ8ywKHTpoAo0QMwhKKB0wHQ..i&w=500&h=500&bih=651&biw=1366&q=transportbur%20reptiler&ved=0ahUKEwiSx-SNobPTAhVJ8ywKHTpoAo0QMwhKKB0wHQ&iact=mrc&uact=8#spf=1 )

JenniferG
4/25/17, 3:19 PM
#4

Okej tack så jättemycket för svaret! Bra idé att sätta chinchillan i en sådan transportbur när man ska väga, det ska jag prova!

Gällande pellets har jag alltid kört Lotties Havre & Vetekli, men jag funderar på att långsamt gå över till Mästers. Vad tror ni?

Dionz
4/26/17, 9:17 AM
#5

Mästers är bättre än Lottie Havre & Vete, du kan ju prova byta och se vad du tycker om det blir någon skillnad :)

JenniferG
4/26/17, 5:33 PM
#6

Okej :) Då ska jag prova det!

Tack för svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: