Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1307 ggr
Hagman25
2017-03-09 15:36

Att köpa chinchilla

Hej! Har aldrig tidigare haft chinchillor och det är inte heller aktuellt just nu. Har fyra tamråttor som kräver all min tid, dock börjar de bli till åren. Men detta ger mig möjlighet att fundera över om chinchilla är ett djur för mig. Hur är det egentligen att ha chinchillor? Blir det enkelt sjuka? Vad har man för bur och vad äter det? Har läst att kosten är väldigt viktig och att det kan vara livsavgörande om de får fel mat. Är det pellets och hö som gäller? Är de fri tillgång? Buren har jag hört ska ha ett minimått på 100×100×50. Gäller detta för två stycken? Då de är lag på att de ska vara minst 2 i varje bur. Hittade en bur på zooplus som heter savic zeno empire 3 och den har en höjd på 116 cm, längt 100 och bredd 50 cm. Är den laglig? Hur är det med bottenmaterial för en chinchilla? Jag vet att de ska ha chinchilla sand så de kan "bada" men det ska väl ligga i någon låda? Hampaströ, alspån? Är de ett alternativ att ha i hela buren? Skicka gärna bilder på era burar och kom med massa information med både för/nackdelar!! Har varit så sugen på att köpa två bebisar från en uppfödare i Linköping men vill vara 100 % säker att det skulle passa mig. De kan ju trots allt bli upp mot 20 år gamla. Tacksam för svar!!

Annons:
Dionz
2017-03-10 01:44
#1

Chinchillor är känsliga för drag, fukt och värme, så har man dem inomhus och ser till att inte ha dörr eller fönster öppet så det drar vid buren och ev fläkt eller andra saker som kyler ner dem varmaste sommardagarna så brukar dem hålla sig friska :)

Antingen har man en köpt bur eller en egenbyggd träbur, 100×100×50 cm är lagligt för 2 chinchillor. I botten på buren brukar dem flesta ha spån, och sedan har man en liten låda med badsand i.
Savic Zeno 3 Empire är laglig till 2 chinchillor. I buren kan man inreda med hyllplan, hängmattor, rör, grenar och hus.

Chinchillor ska äta pellets av bra sort tex mästers chinchilla pellets som man kan köpa från endel uppfödaren eller bello chinchilla pellets som man kan köpa i djuraffärer, och sen ska dem ha hö av bra kvalite, dem ska ha fri tillgång på både pellets och hö. Sen vill dem ha vatten i vattenflaska, man kan inte ha vattenskål för blir dem blöta i pälsen kan dem bli sjuka.

Det var nog det jag kunde komma på just nu, fråga om det är något mer du undrar över :)

Hagman25
2017-03-10 10:10
#2

#1 Tusen tack! Tycker du att det är ett avancerat djur med tanke på att det lätt blir sjuka?

Dionz
2017-03-11 03:24
#3

#2 jag tycker inte dem lätt blir sjuka då jag tycker det är lätt att ha en bra miljö åt dem inomhus ^_^

Upp till toppen
Annons: