Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1949 ggr
VampireGirlElvira
11/1/15, 3:24 PM

Chinchillor eller Marsvin?

Skriver här inne också. Detta är bara några funderingar gällande marsvin och chinchillor. * Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg? * Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag? * Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då? * Hur gnager marsvinen ner sina tänder? * Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd? * Hur krävande djur är marsvinen? * Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag? * Och ifall man skaffar sig chinchillor, hur har ni gjort ifall ni reser bort över en helg/en vecka? * Behöver chinchillor ochså C-Vitaminberikad mat så som marsvinen? * Hur gnager chinchillorna ner deras tänder? * Kan man ha tuggpinnar och sånt för att nöta ner deras tänder? * Är chinchillor mer krävande djur än råttor/gerbiler/hamstrar/marsvin? * Hur mycket behöver man ha chinchillorna ute ur buren varje dag? Jag har läst att deras basmat är hö och sedan lite pellets (rätta mig ifall jag har fel). Och att marsvin/chinchillor krävs att ha stort utrymme för. Jag har redan två råttor som jag är jättenöjd med, men det är bara de att jag är jättenyfiken på hur ni klarar av att ha marsvin/chinchillor i vardagen? Jag hade inte tänkt att skaffa mig fler djur ännu, men det är ett intresse för mig att veta ifall det passar för mig och min man att ha marsvin/chinchillor. Snälla, endast seriösa svar tack.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
-Aida-
11/2/15, 3:08 PM
#1

* Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg? 
- Man bör inte lämna något djur utan tillsyn i två dagar, dom ska ha färskt vatten varje dag och nytt färskt hö varje dag, höet kan bli smutsigt och ohygieniskt ifall dom inte får påfyllning och man tar ut de dåliga, att inte ge nytt vatten på två dagar är helt enkelt inte snällt mot dom.

* Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag?
- Äter dom C vitamin berikat pellets behövs ingen annan C vitamin annat än typ apelsin skivor ibland.

* Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då? 
- Du skaffar en barnvakt, likadant om du åker över en helg, ta med dom eller skaffa en barnvakt.

* Hur gnager marsvinen ner sina tänder? 
- Du ger dom knäckebröd, grenar och trähus, sådant med gnag mostånd.

* Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd? 
- Grenar från äppelträd fungerar utmärkt.

* Hur krävande djur är marsvinen? 
- Dom är relativt enkla att ta hand om men väldigt pratglada, dom kan vara svåra att få tama om man inte lyssnar på marsvinet vad den tycker och tänker.

* Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag?
- Jag skulle säga så länge som möjligt, enligt jordbruksverket är det nog en timme, inget djur mår speciellt bra av att sitta i bur 24/7, dom är skapta för att röra på sig.

* Och ifall man skaffar sig chinchillor, hur har ni gjort ifall ni reser bort över en helg/en vecka? 
- Skaffar barnvakt, man ska ej lämna ett djur ensamt, jag hade en bur hos min syster sen kom jag dit med chillorna och deras grejer så fick dom bo där medans jag va borta.

* Behöver chinchillor ochså C-Vitaminberikad mat så som marsvinen? 
- Ger man ett chinchilla pellets som mästers eller bello så behöver man inte berika maten eftersom maten är komplett.

* Hur gnager chinchillorna ner deras tänder? 
- På trä grenar eller trä hus, trä grejer i övrigt av godkänt träslag, chillor kan inte äta alla typer av träd.

* Kan man ha tuggpinnar och sånt för att nöta ner deras tänder? 
- Dom ska ha färska pinnar i buren hela tiden för att kunna gnaga.

* Är chinchillor mer krävande djur än råttor/gerbiler/hamstrar/marsvin? 
- Dom är enkla att ta hand om men klart mest utmanande att få tama som jag upplevt, dom är väldigt aktiva på natten också, det kan vara irriterande ifall man sover i samma rum.

* Hur mycket behöver man ha chinchillorna ute ur buren varje dag?
- Har för mig jordbruksverket säger en timme där också men dom mår bäst om dom får vara ute så länge som möjligt när dom blir akiva, mina blev aktiva vid 8 eller 9 på kvällen, då fick dom springa och umgås med mig till 11 ungefär, då börja dom hoppa in i buren igen, dom hade ett egent rum att springa i, dom behöver stort utrumme som är chilla säkrat, dom biter och drar gärna i tapeter.

Jag har läst att deras basmat är hö och sedan lite pellets (rätta mig ifall jag har fel).  Och att marsvin/chinchillor krävs att ha stort utrymme för.
- Dom behöver stort utrymme att springa på, chillor vill gärna volta, ju större bur desto bättre för djuret också.

Jag har redan två råttor som jag är jättenöjd med, men det är bara de att jag är jättenyfiken på hur ni klarar av att ha marsvin/chinchillor i vardagen?
- Det är inget annorlunda jämfört med råttor tycker jag men dom va helt klart  mer aktiva, råttor blir tama direkt typ medans marsvin och chillor behöver mera tid, dom är djur som blir jätte lätt stressade, de bör bo där de inte hör så mycket ljud, smällar eller högljudda människor, de gillar att ha de lungt och tyst.
Chillor vill helst sova under dagen och blir aktiva på kvällen så man har massor av tid på dagen att göra lite vad som helst, marsvin är aktiva lite närsom helst upplevde jag typ som råttor man plockar ut och leker förutsatt att marsvinet är ordentligt tam och är med på det, chillor är mer bestämda och blir tjuriga när dom inte får sova ordentligt under dagen så man får vänta tills dom vaknat på kvällen.

VampireGirlElvira
11/2/15, 6:36 PM
#2

Okej, tack. :D Jag och min man har mycket att tänka på ifall vi skaffar oss chinchillor. Jag tycker att det är mycket viktigt för oss att läsa på om djur och fråga här på olika forum innan jag och min man skaffar oss det djuret. Det är tyvärr många som inte gör det. Vi läste jättemycket om råttor t.ex innan vi skaffade oss råttor hem till oss.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Dionz
11/11/15, 4:54 PM
#3

* Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg?
det är lag på att djur ska ha tillsyn minst 1 gång om dagen, då dem behöver nytt vatten och mat varje dag

* Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag?
Det finns pellets med extra c-vitamin för marsvin, dock rekommenderar marsvinsuppfödare att man ger extra c-vitamin i form av grönsaker för att säkerställa c-vitamin intaget, för lite c-vitamin betyder ofta döden för ett marsvin

* Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då?
Djurvakt som kan ha djuret hemma hos sig eller åka hem till dig 2 ggr/dygn och kolla till dem och ge mat osv

* Hur gnager marsvinen ner sina tänder?
Träsaker som hus, grenar och leksaker, även hö är JÄTTE viktigt för att hålla tänderna bra

* Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd?
Ja det kan man ge

* Hur krävande djur är marsvinen?
Väldigt lätta, städa buren 1 gång/vecka, ge dem mat, vatten, hö och grönsaker varje dag, oftast väldigt lätta att få tama och snälla. Dock tycker jag att dem låter lite mycket när dem pratar, speciellt när det är matdags :)

* Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag?
minst 30 minuter-1 timme skulle jag säga, men åker man bort så man har djurvakt eller är sjuk dör dem inte av att sitta i buren någon/några dagar

_* Och ifall man skaffar sig chinchillor, hur har ni gjort ifall ni reser bort över en helg/en vecka?
_Skaffat djurvakt, då chinchillor oftast har stora och svårt flyttade burar har djurvakten åkt hem till mig och kollat till dem 2 ggr/dag och get mat och vatten

_* Behöver chinchillor ochså C-Vitaminberikad mat så som marsvinen?
_Nej, dock är rätt sorts pellets viktigt då chinchillor är känsliga djur och fel pellets kan leda till en förtidig död

* Hur gnager chinchillorna ner deras tänder?
Träsaker som hus, lekasaker, pinnar, och hö är jätte viktigt för att tänderna ska vara bra

* Kan man ha tuggpinnar och sånt för att nöta ner deras tänder?
Ja men inte alla träslag som funkar, ex på träslag man kan ge chinchilla är äppelträd,  päronträd, sälg och asp. Finns fler sorter också.

* Är chinchillor mer krävande djur än råttor/gerbiler/hamstrar/marsvin?
Inte skötsel mässigt, buren är lite större att städa och sanden ska silas varje dag, men annars är det samma, städa buren 1 gång/vecka, mat, vatten och hö varje dag. Dock är chinchillor lite mer speciella i hantering, dem är inte knä djur som råttor/gerbiler/hamstrar/marsvin, chinchillor kan sitta still i knät en liten stund men sedan vill dem helst springa iväg på upptäcksfärd och hitta på bus.

* Hur mycket behöver man ha chinchillorna ute ur buren varje dag?
minst 30 min-1 timme, dock tar dem inte skada av att inte bli rastade utanför buren under några dagar om man tex åker bort och har djurvakt eller om man är sjuk.

Misarn
11/23/15, 4:27 PM
#4

- Marsvin lever i genomsnitt mellan 5-7 år, men kan bli över 8 år - Marsvin är flockdjur och ska alltid ha minst en marsvinskompis - Finns även lag på det - Marsvin måste ha mycket hö, c-vitaminrika grönsaker och friskt vatten varje dag - Marsvin är bytesdjur och är därför mästare på att dölja om de är sjuka. Om man misstänker att sitt marsvin är sjukt måste man ta det till veterinären - Marsvin finns i många olika raser och färgvarianter - Att avla på sin marsvinshona innebär stora risker för henne. Det finns redan massor av marsvin som behöver nya hem, och alldeles för många som avlar utan eftertänksamhet. Bli inte en av dem! * Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg? Absolut inte, det finns lag på att dom ska ha tillsyn varje dag med färskt nytt vatten och hö * Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag? marsvin måste alltid få C-vitaminberikad mat varje dag för att inte få näringsbrist och andra otäcka följdsjukdomar, pellets bör man inte ge då det innehåller för mycket kalcium som kan orsaka urinsten bl.a. Kornkross kan man ge unga växande eller äldre djur som behöver extra Det absolut viktigaste att tänka på när det gäller foder: Massor av hö, varje dag! Friskt vatten, varje dag! C-vitaminrika grönsaker, varje dag! Undvik fröblandningar. Pellets kan ges i liten mängd Introducera nytt foder långsamt! Annars kan marsvinet bli dåligt. Gäller speciellt gräs på våren! * Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då? Oavsett om du åker utomlands eller bort över en helg, så ska dom ha en marsvinsvakt * Hur gnager marsvinen ner sina tänder? Dom slipar ner sina tänder när dom äter hö, marsvinen har fyra feamtänder men även hördntänder som man inte ser med blotta ögat då dom sitter långt in som även dom ska slipas. * Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd? Marsvin slipar sina tänder när dom äter hö, får dom fint nytt fräscht hö varje dag så bör tänderna hålla sig fina om dom inte är sjuka, dom får för lite hö, höet är dåligt m.m. Kvistar är enbart sysselsättning för marsvinen och inget mer * Hur krävande djur är marsvinen? Marsvin är helt underbara individer och familjemedlemmar, som finns som husdjur i många hem runtom i landet. Marsvin beskrivs ofta som lättskötta och barnvänliga, vilket jag inte helt kan hålla med om. Marsvin kräver både tid och kunskap från sin ägare för att må bra och för att bli tama. Låt gärna barn få hjälpa till med skötsel och få hantera marsvinen på ett säkert sätt under din uppsikt, men marsvin måste alltid vara en vuxens ansvar. Marsvin kan inte säga ifrån genom att bitas eller sprattla som många andra djur gör, vilket gör marsvin extra utsatta för oförsiktig hantering. Skaffa marsvin endast om du själv är intresserad och är beredd att ta hand om dem under hela deras levnadstid! Det är väldigt mycket skötsel kring marsvin som andra djur inte har. Nyttig och bra information där du kan läsa på ordentligt om marsvin: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/mina_marsvin.html http://www.eragons.se http://www.marsvinssidan.se *Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag? Våra är ute flera timmar per dag 5-7h, när dom är ute på golvet och traskar så har dom fleece att gå på så dom inte fryser om tassarna, sen en massa hus och skrymslen, och självklart en masa hö (det får dom inte vara utan mer än max 1h annars kan dom få problem med magen) Något som är jätteviktigt för marsvins välbefinnande är motion. Att få sitta i en liten bur hela dagarna är inte bra för något marsvin. Har man en väldigt stor bostad (som ex. en golvbur med en marsvinsflock i) så kan de troligtvis få sitt rörelsebehov tillfredsställt om bostaden är tillräckligt stor. Bor de däremot i en mindre bostad som de flesta marsvin gör, behöver de få motionen tillgodosedd på ett annat sätt; Genom att få springa fritt på golvet dagligen. Ge dem stor yta att springa på, så att de kan röra sig ordentligt. Om golvet är halt kan du lägga ut några mattor, filtar eller stora handdukar som de kan gå på. Istället för att fråga sig vad det är som gör marsvin sjuka, kan man fråga sig vad som gör att marsvinen håller sig friska, jag kallar det för friskfaktorer. Friskfaktorer är sådant som förebygger många slags sjukdomar. De viktigaste friskfaktorerna är: Att få leva tillsammans med marsvinskompisar Att ha en bra och ren bostad, i en lugn miljö med lagom temperatur Att få näringsrikt och anpassat foder i lagom mängd och nytt vatten varje dag Att få daglig motion Att hanteras varsamt och på rätt sätt Att vara försiktig då du kommer i kontakt med nya marsvin, de kan ha ohyra eller sjukdomar som du sedan för vidare till dina marsvin Att du som matte eller husse har mycket kunskap om marsvin och deras olika hälsoproblem, så att du på ett tidigt stadium kan upptäcka att något inte står rätt till

Upp till toppen
Annons: