Annons:
Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1158 ggr
Alwyn
2015-08-30 19:36

AKTIVERING & UTMANING

Hej, här får ni gärna dela med er av era bästa tips på hur man kan aktivera och utmana Chinchillan på ett positivt sätt 🙂 Saker som ger dem lite hjärngymnastik eller som gör att de tränar kroppen.

Tack på förhand!

Annons:
Misarn
2015-12-24 21:03
#1

Puttar

[Mia-67]
2015-12-28 14:14
#2

Aktivitetsbollar och pinnbollar (av hampasnöre och asp/apelgrenar). Brukade också gömma mat (typ en bit hårdbröd) på olika ställen så de fick leta själva. Favoritlekplatsen för mina chins har alltid varit (i sängen) under täcken eller filtar 🙂.

JenniFridaJosefin
2015-12-28 21:06
#3

Min chinchilla älskar vårt skoställ, det består av järnrör/spjälor som hon kan gå upp och ner igenom. Och skorna är ju tydligen väldigt trevliga att stoppa ner huvudet i också… Sedan gillar hon att utforska platser hon aldrig varit i också. Fönsterbrädan är även älskad, då hon har en överblick över vad som pågår i rummet därifrån (och kan titta på TV därifrån). Kartonglådor uppskattas även. Leka med sopkvasten är jättekul också!

silversessan
2015-12-30 14:32
#4

Jag har med hjälp av lite godis lärt min chinchilla lite olika saker som både han och jag har stor nytta av. Har märkt att när man knackar t.ex. i golvet, på hyllorna eller liknande fångar man deras uppmärksamhet lite så jag gav belöning (godis, pratade glatt, lät honom nos på mig) varje gång han uppmärksammade mig. Med hjälp av detta har jag nu lärt honom hans namn och kan få honom att göra olika saker med det. T.ex. i buren knackar jag på en speciell hylla så ska han ta sig dit. Han tycker att det är jättekul! Om jag ger godis ger jag endast lite grann, han får jobba lite hårt för dem.

Sandbad är också en väldigt bra belöning! Min chinchilla får endast bada på kvällen och sen fram tills morgonen så under dagen tar jag bort det. Sen tar jag ut honom på kvällen, när jag sedan vill att han ska in knackar jag först på golvet så att han kommer fram och sen i buren så att han hoppar in. Väl inne i buren står sandbadet redo så att han tycker att det är roligt att gå in och han får belöning.

Håller även på att lära honom att stå på två ben när jag ger godis och hoppas på att kunna lära honom tricks i framtiden då jag har sett att chinchillor kan lära sig det.

Upp till toppen
Annons: