Annons:
Etikett06-burar-och-inredning
Läst 3072 ggr
jejja_44
5/12/15, 11:46 PM

Tips angående billig sand :)

Hej jag tänkte passa på att tipsa alla som bor i närheten av Habo (typ Jönköping) att de finns ett företag där som säljer 25kg säckar med sand för 40:- + moms. Brogården sand heter dom.  Sanden till chinchillorna heter 12KT eller 16KT ^^ Många djuraffärer mm köper in denna och delar upp i små påsar och säljer dyrt. Sanden är superfin, inte ett enda korn typ.. Tyvärr bor jag själv så långt ifrån att jag inte kan köpa, men tänkte att jag kunde tipsa andra iaf ^^

Annons:
Rafflan
5/13/15, 1:50 AM
#1

Brogården är skit sand och ska INTE användas till chinchillor!

Denna sanden används när man lägga gatsten, och annat byggnadsarbete.
Den är farligt vid inandning båda för människor och djur, och innehåller kvarts!

Billigt är tyvärr sällan bra…

jejja_44
5/13/15, 2:55 AM
#2

Dom gör ju mängder med olika sand.. De e alltså den sanden som är till för zoo etc jag pratar om ^^ Inte byggsanden/blästersanden som man tex kan köpa på jula ^^ Den är skit..

Vagelöschinchilla
5/13/15, 7:59 AM
#3

All BROGÅRDS sand är farlig vid inandning! Ska inte användas till några levande varelser om dom inte har ansiktsmask på sig!

Spjetan
5/13/15, 12:32 PM
#4

Den är cancerframkallande och du kan dö av att använda den. Så billigt är inte alltid samma sak som bra.


minimojen
5/14/15, 1:01 PM
#5

Nu är jag inte insatt men fick nyligen en säck brogårdsand för smådjur av en bekant och blev såklart osäker när jag läste denna tråden om jag vågar använda den eller inte men så kollade jag in på brogårdens hemsida o de gör sand till bla volleyboll arenor o sandlådor o då kan väl inte all deras sand vara cancerframkallande för då skulle de inte få ha sanden där så mycket folk rör sig? Eftersom att de har en sand gjord för smådjur bör ju den vara okej till smådjur? All finkornig sand är farlig vid inandning men det krävs att man andas in stora mängder ofta under många år för att du ska få problem av det.

Rafflan
5/14/15, 1:05 PM
#6

#5 vollyboll spelare ligger sällan och rullar runt i sanden så den dammar upp i deras ansikten som chinchillor gör ;)

Bara för att det står chinchillamat på en påse betyder det inte att fodret är bra för chinchillor, samma sak med sand :)

Annons:
minimojen
5/14/15, 7:47 PM
#7

Har ändå svårt att se hur sanden skulle vara cancerframkallande :/ finns det något underlag för det? Vill ha lite mer fakta om sanden innan jag vågar använda den känner jag

Rafflan
5/14/15, 9:22 PM
#8

#7 inget företag går väl öppet ut och säger att deras foder leder till förtidig död för chinchillor, men när man kollar på fodret ser man att det innehåller fel ämnen som kommer leda till inre skador och förtidig död. Så självklart säger Brogården att deras sand är "såååå bra och helt ofarlig" men bara att googla Brogården sand chinchilla så hittad du länkar :)

Spjetan
5/14/15, 10:26 PM
#9

Jag har alltid hört att kvartsbaserad sand är cancerframkallande. Men jag vet inte riktigt om det är så. Men vad jag vet är att man av inandning av kvartsbaserad sand riskerar att drabbas av fibros i lungorna. Läkarna säger till drabbade "Jag önskar att jag kunde ge dig diagnosen lungcancer istället, men tyvärr du har fibros i lungorna." Endast 20 % av de patienter som drabbas av fibros i lungorna lever mer än 5 år.

Jag har sökt lite information om det här och har hittat lite att läsa. Och det står faktiskt till och med att exponering av kvarts kan öka risken för lungcancer.

http://www.av.se/teman/medicinska_kontroller/asbest/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Brogårdens sand är kvartsbaserad. Och den är därmed cancerframkallande och kan även orsaka Silikos och Fibros i lungorna med dödlig utgång. Enda effektiva behandlingen mot fibros är transplantation av båda lungorna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dammlunga

Jag har här bara skrivit om vad du som djurägare kan drabbas av när du ger dina chinchillor Brogårdens sand (eller annan kvartsbaserad sand) att bada i. Troligtvis är dina chinchillor och andra husdjur även utsatta för en viss risk vid exponering av kvartsbaserad sand. Kanske att de också kan drabbas av lungsjukdomar som är dödliga. För att sanden är billig och du vill spara lite pengar, så kan detta vara vad du utsätter dig själv och din familj och dina husdjur för.


minimojen
5/15/15, 7:50 PM
#10

Tack för faktan! Efter att ha läst den så tar jag nog o kastar min påse brogårdsand jag har fått, hellre det säkra före det osäkra :)

Maddes.gerbiler
5/26/15, 11:57 AM
#11

Wittenmolen är ju bäst men svår på att få tag i och kostar. Men jag kör jr farm sanden utan kvarts 👍 dem får fin päls av den också. Finns på zooplus.se 👍 mina har väldigt bra päls av den :)

[Blue_Lugia]
10/5/15, 2:20 AM
#12

Är Versele Lagas lika skadlig? För övrigt känsliga luftrör så den är jobbig när det dammar…

Upp till toppen
Annons: