Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2725 ggr
silversessan
4/7/15, 4:16 PM

Historier om intelligenta chinchillor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hejsan!

Eftersom att det inte skrivs särskilt mycket om chinchillor så kan det vara svårt att veta vissa saker om dem; som till exempel hur pass intelligenta de är. Jag vet att de kan lära sig tricks och visste att de var ganska intelligenta från början när jag skaffade dem. 🙂

Jag har fyra chinchillor, känner mig ganska nära tre av dem. Den fjärde flyttade till mig när han nästan var ett år och är väldigt försiktig av sig men vi jobbar på det. En av mina chinchillor är jag dock lite extra nära, han verkar vara  smartare än dem andra och han drar sig mycket till mig. Han heter Pascal.

Jag upplever att han testar mycket mer på andra sätt och han kommer på saker jag inte trodde att han skulle komma på. Ett exempel är när jag försökte para ihop tre av dem så behövde de ses på en neutral plats först så jag valde toaletten där ingen av dem hade varit förut. Två av dem hade varit utanför toaletten någon gång men alltid med stängd dörr. Jag tog in alla tre i en varsin transportbur (en såndär fågelbur där de knappt ser ut) och släppte ut dem med STÄNGD dörr. Efter några minuter är en av dem övertygad om att han ska kunna ta sig ut därifrån genom dörren. Han hoppar mot den flera gånger utan resultat, till slut klättrar han upp på handfatet och när därifrån dörrhandtaget som han då börjar fiffla med så då får jag lov att plocka bort honom.😂

En annan gång hade jag varit borta någon dag och inte kunnat ta ut dem den dagen så när jag tog ut dem så var de extra glada. I början när de är ute brukar jag sopa lite i buren medan och fixa saker till dem i kanske 10 minuter därefter sätter jag mig alltid ner och pratar med dem när de hoppar omkring. Den här gången var jag dock lite fokuserad på att smsa med min mobil. Pascal försöker då få min uppmärksamhet flera gånger genom att sätta sig i mitt knä, dra med sina små händer i min tröja eller liknande och tillslut tröttnar han. Det tar två sekunder och jag inser att va f*n min mobil försvann. Pascal har då tagit tag i den, släpar den med alla krafter han har längs golvet snabbt som attan och in under buren. Sen kommer han lugnt tillbaka och sätter sig i knät på mig. Han tittar på mig som om han ville säga "Har du tid nu då?" 😇

Här om dagen hade jag hög feber och feberfrossa när jag skulle ge chillorna mat. Pascal som annars är ett matvrak går raka vägen förbi matskålen och fram till mig i dörröppningen till buren där han stannar och tittar på mig med en speciell blick. Jag tänker då att han kanske tror att han ska få sig något gott som kanske en äppelträdspinne eller något, så jag håller fram handen för att visa att jag har ingenting. Till min stora förvåning klättrar han upp på min axel och trycker sin mjuka päls mot kinden. Jag brukar mysa lite med honom mot kinden ibland men då är det jag som håller upp honom, nu gjorde han det helt själv när man mådde så himla dåligt så den där feberfrossan försvann för några minuter. 😍

Nu låter det kanske som att jag favoriserar Pascal för det, men nej absolut inte! Jag älskar alla lika mycket men på olika sätt och grejen med Pascal är just att han verkar vara så himla smart och han dras till mig. Han är också mycket lugnare än de andra, när det är någon som vill hälsa på chillorna brukar jag ta ut honom för att han verkar njuta av uppmärksamheten, de andra vill ha uppmärksamhet på andra sätt. När jag höll honom hos uppfödaren första gången då han var precis leveransklar så satt han alldeles stilla så att jag kunde klappa honom och ingen av de andra grabbarna är ens idag lika förtjusta över att bli klappade som han är. När jag höll i honom då visste jag att honom ska jag ha! Nimbus, hans burkompis, är ju smart på många andra sätt när det kommer till uppmärksamhet. Han gillar att "retas" (göra saker matte säger nej till), bara vara nära (inte bli klappad men gärna klättra på matte och utforska) eller som det han gjorde för några dagar sedan när jag klappade Pascal; klättra otroligt högt mellan kylskåpet och väggen så att matte blir orolig haha! 😃❤️

Så nu till det jag vill att denna tråd ska få handla om, har ni några kul historier om era chinchillor där de visar sig vara sådär smarta som ni kanske inte hade tänkt er? Eller andra roliga historier om chinchillor är också kul att höra, skriv gärna med namn och lägg in en bild om ni känner för det. Jag är väldigt intresserad av hur de kan vara och hur vanligt det är att de är lite smartare. Jag har haft/umgåtts med många andra gnagare i flera år, ända sen jag var liten. Men under mitt första år med mina egna chinchillor känner jag att de har något speciellt. De är så otroligt sociala och känns mer intelligenta än många andra gnagare/smådjur man kan ha hemma och det är bara den korta beskrivningen på vad jag känner hos dem.🌺

Jag bjuder på lite bilder här på grabbarna, speciellt på när Nimbus klättrar det kan ju vara lite kul att se! På bilden hade han ju dock inte kommit så högt så då var matte avslappnad och tog kort. Han är kompis med Spiderman men hans smeknamn blir ju då Spiderchin haha!😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: