Annons:
Etikett08-beteenden
Läst 1998 ggr
Chinchilla_lover
4/6/15, 12:20 AM

Snabbt svar behövs!!!

Hej. Idag har hänt något hemskt jag kom precis hem från en resa och har ingen koll på varför detta hände. Mina 2 chinchilla hanar, snöboll och chico. Har börjat bråka HELA tiden. Snöboll morrar åt chico och snöboll jagar chico och inte som det var innan då busade de bara. Båda är livrädda för varandra. Innan var det bästa vänner och sov tillsammans och kela tillsammans, lekte tillsammans, åt tillsammmans. Och var allmänt tillsammans för det mesta. När jag är inne i rummet händer inget. Chico sitter på huset brevid en hängande koja där snöboll sitter. Och de gör inget mot vandra men så fort jag gick ner hörde jag att de började igen det dunkade och det Pep. Och vad jag vet äter ingen av dem och jag kom hem för 1 Tim sen och jag har inte sätt dem äta än😰 Jag är föralltid tacksam för de/dem som kommer med fungerande förslag. Jag har suttit och fällt många tårar då jag inte klarar av tanken av detta. Snälla snälla snälla kom med förslag och jag är evigt tacksam!❤️❤️❤️❤️

Annons:
Fluffinen
4/6/15, 1:46 AM
#1

Tills du får svar av någon som fakis vet va du ska göra så föreslår jag om en tillfällig lösning och sära på dem. Om du inte har någon passande bur så försök dela buren så de är från varandra undernatten bara så de inte skadar varandra allvarligt. 
Jag har inte läst på mycket om chinchillor så vet inte vad som är lämpligast, men du bör ändå självklart sära på dem så de inte skadar varandra.

-Aida-
4/6/15, 8:12 AM
#2

Chinchilla kompisar kan sitta i samma bur i många år och vara bästisar men en dag så kanske de inte funkar längre, de kan börja bråka och slutar inte, kan bli blodigt till o med, man blir tvungen att sära på dom, ja vet inte om det är de som hänt dina chinchillor däremot eftersom du va borta på resa kanske nånting hände under den tiden?

En viss person som passade mina va okunnig och när jag tog tillbaka dom när jag kom hem då hade en förändring skett på den ena, de visade sig att han inte trivdes alls med denna person som passade dom, men när jag varit hemma med dom en vecka så blev han normal igen, han tog ut sin frustration på sin bur kompis, en satt högst upp och en längst ner, hade de inte blivit bättre så hade jag fått sära på dom.

Rafflan
4/6/15, 8:54 AM
#3

Antingen om dem kan ha blivit stressade av att ha någon annan som sköt dem, eller om dem är understimulerade? svårt att ge råd utan att se dem, särar man på dem är risken att dem inte går att sätta igen. Men 2 chinchillor som slåss kan slåss tills en av dem blir allvarligt skadad eller t.o.m dör så det går inte att lämna dem ensamma i samma bur, utan du måste ha noga koll på dem. Alt sära på dem och hoppas dem går att sätta ihop igen…

Chinchilla_lover
4/6/15, 11:14 AM
#4

De bråkar inte längre (de jagar inte varandra) och bits inte och morrar inte länge. Men de håller sig borta från varandra och de äter inte något förutom deras morgon nypa med örter. Snöboll sitter bara i sin koja och rör sig inte ur fläcken :(

Dumle92
4/6/15, 9:14 PM
#5

Har du satt in flera matskolan åt dem samt flera vattenflasko? De kan hjälpa dem att komma igång med ätandet. Sätta in nya saker i buren som sätter igång nyfikenhet? Lite nya pinnar och leksaker, eller ny tunnel och hängmatta kanske? :)

Chinchilla_lover
4/6/15, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har sattit i en ny hängsleksak och 2 nya andra leksaker. Ska köpa en till vattenflaska imorgon. Vart hittar jag tunnlar? För hängmattor syr jag själv så fixar jag imorgon. Hur ska jag dela av buren? Med plexiglas? Träskivor? Och vart ska jag sätta det? Tack så mycket för all hjälp!

Annons:
Spjetan
4/7/15, 1:43 PM
#7

Grenarna som du har i din bur är farliga som de sitter. Det är y-klykor i dem som är farliga för chinchillorna.

En chinchilla kan trilla ner och fastna i grenklykan vid midjan och då kan den inte ta sig loss. Jag har vänner som förlorat sina chinchillor på detta hemska sätt. Och om det händer, så kommer inte chinchillan att skrika eller göra dig uppmärksam på att den hänger/sitter fast. Den är bytesdjur och kommer med stor sannolikhet att vara helt tyst och kan vara död eller dödligt skadad innan du hittar den där.

Buren ska delas av så att ingen del är mer än 1 m hög. En plywoodskiva, med ett eller flera hål för upp/nergång. Om det behövs at sära på chinchillorna kan man stänga igen dessa passager så att de får vars en bur.


Upp till toppen
Annons: