Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1741 ggr
jejja_44
2015-04-05 23:31

"Rasta chinchillor"

Hej jag har nyligen "adopterat" två styckna härliga chinchillor. Dom har en stor bur att hoppa runt i. Men jag brukar ha dom ute minst 1 gång per dag dels för att gosa och "leka" med dom och få dom att vänja sig vid mig. Men jag har ett problem, jag bor ju i hyresrätt och mina små liv tycker de är jättegott att gnaga på både lister och tapeter. Så jag söker tips på att "säkra de".. Möbler de får va, de får dom gnaga på om det är så men just tapeter och lister är ju ingen hit ^^ Kan man bygga någon form av "rastgård" inomhus eller hur har ni löst de? :)

Annons:
Chinchilla_lover
2015-04-06 00:26
#1

Mina 2 har tuggat på väggen 3 olika ställen 1. I buren- jag satte fast fleece tyg där de tuggade så de inte kom åt det. 2. På väggen bakom en byrå- jag satte en träskiva för fungerade jätte bra!! 3. Rakt på en blank vägg - jag satte en spegel som låg där bara hahah Hoppas det hjälpte!!

-Aida-
2015-04-06 08:19
#2

Du kan träna dina chillor att låta bli vägg och lister men de är jätte svårt, dom gnager alltid på nånting när dom är ute så man får placera ut en massa gnagvänliga grejer på golvet, dom är små förstörare som bara älskar att sabba saker, du säger helt enkelt nej till den, slutar den inte så putta på den och säg nej igen, detta funkar på både råttor och chinchillor, eller ja min ena slutade aldrig gnaga på väggar men den andra gjorde det.

Om du vill bygga rastgård inomhus då lär du nog bygga ett nytt rum, för dom hoppar mot väggarna och klättrar över galler, dom är listiga små filurer, dom kanske inte ser ut att vara bra klättrare men de är dom, min ena chilla älskade att klättra, han klättra upp på toppen av buren, jag nådde inte ens upp dit, fick hämta en stol och ta ner honom.

Rafflan
2015-04-06 08:57
#3

Sätta träskivor framför väggen, beroende på hur lgh är möblerad går det kanske att sätta "fast" skivorna genom att ställa dem lite bakom möbler? :)

jejja_44
2015-04-06 16:30
#4

Haha jo klättra har jag märkt att dom är bra på… Hoppa med :P Livrädd dock ibland för att dom ska bryta ett ben eller liknande när dom bara flyger rätt ut från en stol eller liknande.. Jag har dom i köket, dels för att det är en av dom svalaste platserna men även för att dom får vara mest barnfria där också ^^ Vi bor i en trea med ett barn själv i ena rummet och ett i vårat sovrum ^^ Så det är lite svårt att bygga upp med plank men jag har funderat på att försöka få tag på nån typ av plast liknande plexi och sätta upp längst med väggarna jämt en bit upp iaf ^^ Skyddsmatta för datorstolar kanske skulle funka? ^^ Vi tyckte vi kom på en jätte smart idé och satte upp kompostgaller runt buren så dom fick som en liten "utegård"… Jo men de tog typ 2 sek så va ena igenom xD haha.. Ska försöka täta hålen lite med något så kanske de hindrar dom ett tag iaf för ingen har vågat klättra på de när de stått som skydd för dörröppningen ut ur köket än iaf ^^

katarinaz
2015-04-17 21:24
#5

klä in kompostgallret i tyg så kommer de inte igenom. köpte flisfiltarna för 9kr på ikea och sydde fast det på gallret.

Upp till toppen
Annons: