Annons:
Etikett06-burar-och-inredning
Läst 939 ggr
[Emma J]
2015-03-01 16:49

Hjälp med burlösning

Så, om en månad flyttar vi härifrån och pga de problem vi hade när vi tog in chillaburen hit så ska fanskapet (ursäkta språket) slås sönder och samman istället för att tas med. Alltså behöver jag en Ny bur och har skannat internet efter begagnade eller möbler att bygga om själv, men problemet är storleken. Eftersom jag har fyra stycken ihop behöver bottenytan vara 1 kvm (gärna större), och det i sig är inte svårt att hitta, men med platsbristen vi kommer ha i lägenheten kan jag inte ha något högre än 180 cm… Jag vet inte ens vad jag ber er om, kanske någon som satt ögonen på en bur eller möbel med de rätta måtten, någonstans där man kan beställa ett specialbygge (inte Fäboden dock, eftersom jag vill ha trä och inte gallerbur), eller i värsta fall vad för material som skulle vara idealt för ett hemmabygge och annat man skulle behöva tänka på. Tips, någon?

Annons:
Rafflan
2015-03-01 21:06
#1

Beställ en 2-3 vånings kaninbur på fäboden med rätt mått i botten och slå håll emellan våningarna = en laglig bur :D

Om fäboden kan bygga burar efter önskemål?

Dumle92
2015-03-02 10:07
#2

Hmm ja du det är svårt att hitta perfekt bur. Mitt bästa tips är att söka runt på blocket! Kolla efter garderober med rätt mått eller gör som jag gjorde, slå ihop 2 st 60*60 garderober som är två meter höga. Kan man göra två burar eller en jätte stor :) när man slår ihop dem så blir måtten cirka 120*60 och två meter hög eller om man vill ha två burar så delar man av på mitten :) om man gör den större modellen viktigt med många hyllor så att om de ramlar så ramlar de inte ner långt :)

UlrikaD
2015-03-02 13:33
#3

Det är nästan lika lätt att bygga en bur "från början" än att hitta garderober som passar om man ska bygga större.
Att slå ihop två garderober till måtten 120x60 blir ju för liten bottenyta ändå.
Jag har byggt större bur av måttet 150x70 som då blev precis 0.1kvm, men bygger man själv så hindrar det ju inte att man bygger hur stort man vill, både i bottenyta eller höjd.
Däremot hade jag inga såna höga burar utan min var 1 meter hög.
Fast bygger man högt är ju bra om man sätter en skiva i mitten med hål emellan så dom inte ramlar och slår sig.

Det finns ju flera olika sätt att bygga. Lättast är nog att ta en bottenplatta först, sätta en regel (fyrkantiga träpinnar) i varje hörn,  plus en i mitten där bak och en där fram så det blir stadigt. Sen sätta fast två sidor, bakplatta och ett tak.

Sen två dörrar, eller näta ena halvan och sätta dörr på andra halvan.
Men gör man en större bur på längden än dom vanliga måtten kan två dörrar vara lättare för att komma åt bättre vid städning. Men det är ju en smaksak.
Lättaste sättet att göra en dörr är nog att göra en träram först och näta den. Sen gångjärn och skruva fast i sidan. Skjutlås sätter man sen i dörren och regeln man har i mitten.
Sen sätter man upp hyllor med vinkeljärn så dom sitter stadigt.
Näta in med fyrkantsnät. Jag satte fast mitt med häftpistol men det finns ju återigen andra sätt och annat material som håller längre. Men mitt satt som berget ändå.

Detta är nog det lättaste sättet att bygga bur på, och snabbaste.
Sen finns det ju jättefina projekt som har tagit mycket längre tid och kanske håller i många fler år men om du vill ha ihop någonting snabbt.

Dumle92
2015-03-02 22:09
#4

Mina mått är lagliga? De är öppet så de kan springa i mellan. Så där är de inga problem.

[Emma J]
2015-03-03 08:04
#5

Vad ni är kreativa här inne! Tack för alla svar, får se vad duktiga jag lyckas få ihop. #4 För dig är dem det, hon menar att eftersom jag har fyra ihop så behöver de större utrymme.

Dumle92
2015-03-03 08:34
#6

Jaha ursäkta! Då förstår jag de hela :) tänkte att mitt bygge kanske kunde ge lite inspiration, glömde bort att måtten inte fungerar för dig. Så får ursäkta, lycka till med bygget! :)

Annons:
UlrikaD
2015-03-03 15:29
#7

#6 Ja, precis. Det var alltså för hennes 4 chillor tillsammans jag räknade:)

Upp till toppen
Annons: