Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1082 ggr
Natalieforsbom
2015-02-25 19:46

Frågor i stora lass!

hej jag har intresserat mig mer och mer för chinchilla men har lite frågor som jag hoppas någon ska kunna svara på !  🙂

Hur förhindrar man att chinchillors tänder blir för långa ?

Hur ofta gör man en tandkontroll hos veterinär?

Varför får dem inte få vatten på sig ? vad händer? 

Vad har man för transportbur till dem att frakta dem i ?

vad får dem ha för grenar i buren?

vad får dem äta för godis ? 

Gnager dem på ALL inredning ? vad är BIG NO NO i buren ? 

Hur håller man i en chinchilla rätt?

Vet att dem är individer men utgå från dina egna om du har några , hur är dem att ha alltså kan dem sitta still i famnen och gosa eller är dem lite överallt ?

Tack för svar . håll god ton tack! hoppas ni inte tycker de är för dumma frågor haha!😕

Annons:
Rafflan
2015-02-25 22:09
#1

Hur förhindrar man att chinchillors tänder blir för långa ?
Man ger dem hö av bra kvalitet, det jag har upptäckt är att det finns "mjukt hö" och "hårt hö", "mjukt hö" är dåligt då dem behöver "hårt hö" för att slita på tänderna. Det är även viktigt med grenar att gnaga på, dock kan man inte ge alla träsorter till chinchillor, exempel på grenar som är ok att ge är äpple, päron, pil, rönn, sälg eller alm.

Hur ofta gör man en tandkontroll hos veterinär?
Aldrig om chinchillan inte visar symtom, symtom på tandproblem hos  chinchillan är oftast att den dreglar och tappar i vikt. Dock är det inte alla som visar dessa symtom, så blir tex chinchillan slö eller konstig på annat sätt är det bra om man söker veterinär.

Varför får dem inte få vatten på sig ? vad händer?
Chinchillan kan ha svårt att bli torra då dem har så tätt päls och det kan ge dem svamp i huden pga fukten, och göra dem kalla vilket gör dem sjuka, får en chinchilla tex förkylning eller t.o.m lunginflammation kan det snabbt bli livshotande.

Vad har man för transportbur till dem att frakta dem i ?
Finns massor med varianter, men dem transportburar som passar katter och andra gnagare, och som inte är av trä, funkar oftast till chinchillor. Bara gallret inte är för stort.
Jag har Atlas 10 till mina chinchillor

vad får dem ha för grenar i buren?
äpple, päron, pil, rönn, sälg eller alm.  Finns säkert fler sorter men det är dem jag kan :)

vad får dem äta för godis ?
Olika beroende på vem du frågar.
En del ger inge godis alls då godis för chinchillor är precis som för människor, inge nyttigt utan  bara gott ;)
Jag ger russin, vetegroddar, torkad persilja, och torkade kvistar och grenar från äppelträd.
Man ska även kunna ge torkade rosenblad, knäckebröd, torkade nypon eller johannes bröd.
Ska man ge godis är det viktigt att det ges i SMÅ mängder, tex 1 russin/dag, eller 1 msk vetegroddar, osv, annars kan chinchillan få mag/tarmproblem!

Gnager dem på ALL inredning ? vad är BIG NO NO i buren ?
Ja dem gnager på allt dem känner för att gnaga på, man får inte ha plast i buren, ej hyllor av plywood, OBS, eller annat limmat material.
Allt av trä som inte är behandlat, av keramik som dem inte kan bita sönder (tex matskål) och av stål (tex sandbad) är okej att ha i buren

Hur håller man i en chinchilla rätt?
Beror på vem du frågar, vet att många håller en hand vid svansroten och en hand under bröstkorgen, dock är det viktigt att man blir visad hur man håller rätt om man ska hålla så för håller man fel i svansen kan man skada svansen om chinchillan hoppar till. Jag håller oftast mina chinchillor runt kroppen som man håller en kanin eller ett marsvin :)

Vet att dem är individer men utgå från dina egna om du har några , hur är dem att ha alltså kan dem sitta still i famnen och gosa eller är dem lite överallt ?
Om jag tar ut dem har dem tålamod att sitta en stund i famnen och gosa men helst vill dem fara runt och busa och upptäcka allt. Dem är nyfikna och smarta djur med mycket fart i benen. det är sällan dem vill sitta i famnen eller knät längre stunder, dock funkar matte/husse ofta bra om klätterleksak, och det är kul att sitta i luvan eller i stora fickor ;)

Natalieforsbom
2015-02-26 17:34
#2

Haha dem låter riktigt roliga! tack för de bra svaren! ^^ 

hur stor blir en chinchilla ? :)

Rafflan
2015-02-26 17:38
#3

Typ som ett marsvin, kanske lite större än ett marsvin :)

Upp till toppen
Annons: