Annons:
Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 821 ggr
silversessan
2015-02-17 00:09

Epelepsianfall vanligt?

Hejsan!

Jag såg nyligen en annons där någon skulle sälja en chinchilla. I den annonsen hade hon skrivit att hennes chinchilla hade epelepsi och att det var vanligt bland chinchillor. Jag har bara haft egna chinchillor sen i augusti så jag vet inte vad som stämmer men jag har hört att epelepsi-anfall bland chinchillor kan bero på dålig kost och jag har aldrig hört att det är vanligt.

Vad säger ni med mer erfarenhet? Är det vanligt med epelepsianfall hos chinchillor? Någon som vet vad dessa kan bero på?

Känner att jag verkligen vill veta då jag tidigare inte har hört något och man vill ju veta så mycket som möjligt om sina djur! 🙂

Annons:
Tanjis
2015-02-17 00:27
#1

Ne epilepsi har inget som helst med kosten att göra utan det handlar om att det blir kortslutning i signalerna som går i hjärnan så signalerna börjar löpa amok. Detta kan bero på att hjärnan inte är riktigt som den ska från att den bildades i fosterstadiet, kan också bero på andra sjukdomar eller komma utav en hjärnskada.  Det är oftast ofarligt men kan oxkså vara dödligt om man har kraftiga ep anfall och inte medicinerar det

Spjetan
2015-02-17 01:01
#2

Chinchillor kan ibland ha epilepsiliknande anfall som beror på kosten. Det är inte riktig epilepsi utan bara anfall orsakade av olika brister orsakade av felaktig kost eller stress.

Ofta kan man få dessa anfall att upphöra med rätt kost och en del extratillskott till att börja med.

Det är inte vanligt, men man hör talas om dessa anfall ibland. Jag har haft och har en hel del chinchillor och jag har endast en gång haft en hane som fick några sådana här anfall. Han var lite handikappad och lite bekväm av sig. Han hoppade inte ner för att äta hö med de andra, för det var jobbigt med hans handikapp. I och med anfallen han fick uppmärksammade jag situationen. Jag gav honom tillskott av kalcium och D-vitamin och bytte bur till en som passade hand handikapp bättre. Anfallen upphörde direkt och under de år han levde efter detta fick han aldrig fler anfall.


silversessan
2015-02-17 02:39
#3

Okej, men det klassas alltså inte som vanligt med epilepsi bland chillor?

Hehe känner mig lite smådum nu när jag tänker efter så vet jag hur det är med epilepsi för människor och att det verkligen inte beror på maten menmen nu är jeg helt säker i alla fall! 🤪

Tanjis
2015-02-17 07:19
#4

Chinchillor kan säkert ha riktiga en infall med precis som alla andra djur! Kände dock inte att du kunde få ep liknande problem av fel kost

Backafall
2015-02-17 10:00
#5

Jag hade en chilla hona för många årsedan som hade EP anfall. Har det på film och det är inget kul att se. Varken när hon hade det eller när man tittar på filmen. Valde att ta bort henne då anfallen bara blev värre och värre och veterinären inte visste vad dom skulle göra. Hon hade dock blivit dräktig med sin far i mycket ung ålder, och födde en bebis, vet inte om detta kan ha påverkat henne att få anfallen senare i livet. Hon blev inte mer än strax över ett år.

Spjetan
2015-02-17 11:06
#6

Jag är inte jätteinsatt i hur epilepsi fungerar på människor. Men jag tror nog att  vissa fall kan en balanserad och nyttig kost minska antalet anfall.

I varje fall så vet jag att en vän till mig lade om sin kost och på så sätt fick mycket färre och lättare anfall.

En nyttig kost är nog bra mot många sjukdomar!


Annons:
Rafflan
2015-02-17 11:08
#7

Det finns mycket som kan leda till muskel kramper på människor, tex blodsocker fall, om man får någon form av syrebrist i blodet (fel på blodvärdet, hjärt fel, lung fel), på människa hittar man dock orsaken till dessa muskel kramper och kallar det då inte heller epilepsi :)

silversessan
2015-02-17 18:21
#8

Okej, nu är jag mer med på noterna i alla fall. Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: