Annons:
Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 919 ggr
Chinchilla_lover
1/28/15, 7:23 PM

Min chinchilla

Hej, min chinchilla har slickat sig mycket på ett visst ställe av magen, han har börjat sova jätte mycket och han vill inte ut ur buren. Jag har tatt upp honom och försökt titta på det men har inte kunnat se något sår. Tittade även om han började tappa hår kring näsa, mun, ögon och ören men det gör han inte. Imorse var han hur busig som helst. Är jätte orolig :(

Annons:
Chinchilla_lover
1/28/15, 8:02 PM
#1

Vi märkte nu att han hade ett sår

Dumle92
1/29/15, 7:30 AM
#2

Hur gammal är han? Och sitter han med någon annan chinchilla?

-Aida-
1/29/15, 6:28 PM
#3

Kan de va fungus den har fått, de låter som sådana symptom, de finns ett pulver mot fungus att köpa, man blandar de i badsanden, alla chinchillor ska bada i de, det är smittsamt, även om en icke drabbad badar i de så gör det inget.

Fungus är en svamp infektion, lätt att behandla.

Edit: Tror jag läste fel i ditt meddelande men låter de stå kvar i alla fall.

Chinchilla_lover
1/30/15, 6:08 PM
#4

#2 han är snart 3 år Han sitter med sin bror #3 vart kan man hitta sånt?

Chinchilla_lover
1/30/15, 7:56 PM
#5

Jag har haft dem sen i november. Han tappar inget hår alls. Och han är busig och så igen han äter o dricker. Och han slickar sig inte längre. Ska jag köpa fungus pulver ändå?

Dumle92
1/30/15, 9:34 PM
#6

Jag tycker inte de låter som fungus. Har han varit utsatt för stress/nya ljud? Fungus brukar uppkomma runt nos/ ögon vanligast även runt öron har framkommit. Men självklart finns de undan tag, hur ser de ut, mjällar de eller liknande?

Annons:
Dumle92
1/30/15, 9:37 PM
#7

Såret bör ni ha uppsikt över då de kan bli infekterat, man kan vadda lite lätt med lite sårsprit så de blir ordentligt rent och torkade ordentligt sedan så att de blir torrt samt att chinchillan inte får i sig de.

Chinchilla_lover
1/31/15, 7:34 AM
#8

Nej inte vad jag vet men han o hans bror brukar springa efter varandra och jaga varandra, men det är mest han som jagar hans bror. Jag kollar på såret varje dag. Men han har slutat slicka sig och han tappar fortfarande inte hår. Jag tror inte heller det är fungus. Tack för hjälpen!!

Chinchilla_lover
1/31/15, 7:36 AM
#9

Det mjällar inte. Såret är typ lite rött/rosa och väldigt litet.

Upp till toppen
Annons: