Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2013 ggr
Gambino19
1/25/15, 1:41 PM

hur ska jag övertala mina föräldrar?

Hej, jag är en tjej som   har skaffat råttor precis innan jul. Jag älskar de!!Men jag är typ kär i chinchillor!!..jag har aldrig tänkt så mycket på det men jag vill så gärna ha en chinchilla!!!om jag skulle fråga skulle de bara säga: är du inte nöjd med råttorna?inte mer djur!!!..Jag älskar mina råttor men vill också ha en chinchilla hjäälp!!!

Annons:
Honestyisdead
1/25/15, 1:47 PM
#1

Ta hand om råttorna. visar på ganska stor omognad när du inte ens är nöjd med dom :( varflr köpte du råttor omdet var chillor du ville ha??

Tjeja
1/25/15, 1:49 PM
#2

Vad vet och kan du om chincillor till att börja med? Hur mycket pysslar du med dina råttor varje dag?

Börja med att läsa på ordentligt och lär dig allt du bara kan om djuren och hur man sköter dem, vad de tål och inte tål osv osv. 

När dina föräldrar märker att du verkligen kan dessa djur och att du verkligen har ett genuint intresse för dem kommer möjligheten att de ska ändra sig öka betydligt! 

Samtidigt är det viktigt att du gör samma sak med råttorna du redan har och visar att du verkligen är engagerad i dina råttor och tar hand om dem på absolut bästa sätt. Då märker dina föräldrar att du är bra på att ta ansvar för djuren och att du verkligen är intresserad på riktigt och inte bara kär. 

Det är i min erfarenhet det absolut bästa sättet att övertala föräldrar på! Men det kräver mycket och ganska lång tid och att man anstränger sig att verkligen lära sig och göra allt ordentligt och noggrant, så det är mycket jobb! Men absolut värt det om man verkligen älskar sina djur.

För man vill ju att djuren ska må bra och vara lyckliga också, och detta är samtidigt det absolut bästa du kan göra för själva djuren! 😉 

Lycka till!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Outlawly]
1/25/15, 1:51 PM
#3

Om du precis har fått råttor, tycker jag inte du ska säga att du vill ha ett annat djur också .Inte på en gång iallafall. Var jättenoga med råttorna i typ ett år så dina föräldrar ser hur duktig du är på att ta hand om dem så kanske de kan gå med på ett till djur sen :)

Dumle92
1/25/15, 2:50 PM
#4

Då chinchillor är väldigt tålamods krävande är de viktigt att du förstår hur en chinchilla är då de är enligt mig en stor skillnad mellan råttor och chinchillor. Mitt bästa tips är att läsa på om djurena och har du frågor om dem så prata med uppfödare. Är du även under 18 år är de inte många som vill sälja en chinchilla till dig utan målsmans underskrift. Me som sagt läs på om dem och ta reda på all info du kan om dem för att veta exakt om de är en chinchilla du vill ha i framtiden :)

Bebblan
1/31/15, 1:37 PM
#5

Håller med #2 ! Min mamma absolut avskydde råttor, kallade dem "skadedjur", you name it. Men jag hade i flera år velat ha råttor och ansåg själv att jag som då var 13 var stor nog att faktiskt ta ansvar för ett djur själv, jag hade inte alls läst på innan och visste inte annat än hur dem såg ut, hur sällskapliga och lekfulla dem är och vad dem äter. Jag började läsa på och i och med att jag lärde mig mer fick jag veta att man måste ha minst två råttor för att dem är flockdjur och behöver sällskap osv, blev skeptisk och började tänka att det måste kosta mer, så jag började läsa på och gick med här för att råttor iFokus fanns och började rota i alla trådar, bur, livslängd, kostnad, burstorle, tom avel fast jag inte alls var intresserad av det, i samband med att jag blev mer och mer intresserad igen började jag prata med alla runtomkring mig om det h e l a tiden, visade mamma såfort jag såg en söt bild eller video, någon som sålda bur m.m. Efter att ha läst på i kanske ett år till blev min mamma mer positiv till smådjur som tex råttor och gick med på att jag fick skaffa sålänge jag betalade själv med barnbidraget, jag köpte en bur som många ansåg var löjligt stor för 2 råttor, började leta på djuraffärer efter tillbehör. sakta men säkert hade jag klart med buren och började spara pengar medans jag letade annonser/folk som sålde råttor överallt. eftersom att jag talat så mycket med folk omkring mig om det visste min kusin hur gärna jag ville ha råttor och överraskade mig med två råttpojkar som fick flytta in i buren, jag köpte genast första påsen foder och alspån och så hade jag mina första råttor. Kanske en inte så relevant historia för dig men ville ge exempel på hur tålmodig man måste vara ibland och se om man verkligenverkligen vill och tänker engagera sig eller om man bara tycker djuren är söta/roliga. Läs på, diskutera med dina föräldrar varför du vill ha, kommer du kunna ta hand om chinchillan och hur du kommer sköta det med saker du måste köpa/om dem kan hjälpa dig, engagera dem och informera dem om djuret så kanske dem också ger efter om dem ser att du verkligen vill, samma sak med dina råttor, du får inte tappa intresset, det är då det bevisar att du helt enkelt vill ha ett djur för gulligheten. Tänk efter om du kommer kunna engagera dig lika mycket i alla djuren och hur du kommer klara av det, då kommer det gå fint! :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Upp till toppen
Annons: