Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 887 ggr
katarinaz
11/27/14, 11:06 PM

flera chinchillapar i samma bur??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! har ett par chinchillpr som trivs super bra ihopa. och vi funderar på att skaffa hus nu och då skall jag bygga ut till mina chinchillor så de för ett eget rum. men min fråga är om man kan ha mer än ett avelspar i samma stora rum eller måste de va uppdelade i olika burar? eller kan jag göra ett halvt rum till bur och låta alla fyra bo där??

Annons:
Rafflan
11/27/14, 11:24 PM
#1

2 hanar kan aldrig bo i samma bur som honor!
Så ska du ha 2 par med hane + hona så måste du ha 2 burar annars kommer hanarna slåss till döds.
Du kan utan problem ha 2 burar med 1 par i varje bur i samma rum utan problem :)

Tänk även på att du behöver egentligen då totalt 4 burar för får dessa 2 par ungar och du inte får ungarna sålda måste du dela på dem hona/hane :)

katarinaz
12/1/14, 2:34 AM
#2

tack! har tänkt kastrera min hane och ev nästa om jag skaffar ett par till.

[Emma J]
12/6/14, 1:45 PM
#3

Inte om det gäller avel, precis som #1 säger så funkar hanar ihop men aldrig om de är okastrerade och det finns honor i närheten. Hur det är om bara en är kastrerad vet jag dock inte, men skulle tro att den okastrerade ändå skulle kunna se honom som ett potentiellt hot. Själv har jag fyra tillsammans, mamma och pappa och deras två barn, både dotter och son. De går ihop jättebra, men då är ju båda hanarna kastrerade. Lycka till!

katarinaz
12/8/14, 11:53 PM
#4

tack för bra svar. 😊

Roze4235
12/14/14, 11:14 AM
#5

Haha, hanar går visst bra med honor.. Jag känner tre chillor som varit två hanar & en hona, dem älskade varandra så mycket att det inte gick & beskriva. Tyvärr dog tjejen (Kala) ganska nyligt, men hanarna lever vidare glatt tillsammans.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Rafflan
12/14/14, 12:40 PM
#6

#5 ja för honor mår bra att bli parad stup i kvarten av 2 olika hanar hela tiden, honan kanske dog pga att hon blev stressad av att bo med 2 hanar som var på henne hela tiden och därför blev deprimerad eller trött och slutade äta och dog?

Men du tycker säkert att man kan sätta en bebis hona med en vuxen hane för en 10 veckors hona har ju säkert inga problem med att bli parad av den vuxna hanen :)

Bara för att det funkar för vissa (vilket man inte heller vet då honan dog pga nåt?) betyder det inte att det är okej eller bra för djuret…

Annons:
Upp till toppen
Annons: