Annons:
Etikett06-burar-och-inredning
Läst 765 ggr
botakt
10/21/14, 8:33 PM

Ny här! :)

Hej! Jag får hem mina första chillapojkar på fredag. Och jag undrar om man kan ha toa-lätt för kattlådor i botten på buren? :) eller är det spån som gäller? Kan man ha en hörnlåda med sand så dom får bada i? Eller måste man ha ett sandhus? :)

Annons:
-Aida-
10/21/14, 8:39 PM
#1

Välkommen.
Du kan ha vilket bottenmaterial som helst, men jag rekommenderar inte toalätt för katt, då enligt mi erfarenhet så luktar det mycket om de, tassarna mår heller inte bra av att gå på klumpar hela tiden, råttor kan få klumpfot och chillor kan få hårda spruckna tassar, detta är förstår individuellt vad man tycker funkar.
Spån funkar också, om du är känslig mot damm kan du prova Al spån, de är min favorit, döljer all lukt och känns inte lika hårt att gå på.

En låda med tak är att rekommendera till sanden, de kommer sprätta ut sand över kanten och man får fylla på och göra rent sanden hela tiden om de inte finns tak, hos vissa uppfödare kan man köpa plåtlådor med tak som är mycket bra för chinchillor att bada i.

botakt
10/21/14, 9:16 PM
#2

Tack för svar! :) Ska försöka hitta en låda med hög kant så länge. Alspån kan det finnas på Dalviks kvarn?

-Aida-
10/22/14, 12:23 PM
#3

Aldrig hört talas om Dalviks kvarn så har ingen aning om vad de är för något, Alspån används till både smådjur, fåglar och reptiler, så det ska finnas i dom flesta butiker.

botakt
10/22/14, 12:37 PM
#4

Dom säljer en hel del spån, boskapsmat osv :) Torkade nypon som är pulver. Kan man strö över lite sånt på pelletsen? Tänker på alla c-vitamin och det är bra dör leder..

-Aida-
10/22/14, 12:55 PM
#5

Hela torkade nypon skulle jag säga är bättre än pulver, då får dom jobba med tänderna samtidigt och håller sig sysselsatta.
Vetegroddar kan man också ge, de är bra för dom, men i små mängder ibland.
Har man ett pellets som redan innehåller allt dom behöver, ska man inte behöva ge kost tillskott, precis som vi kan också djur få för mycket av ämnen då blir det skadligt för hälsan istället.

botakt
10/22/14, 1:01 PM
#6

Ja okej :) Tänkte bara för jag har svårt att få tag i hela nypon!

Annons:
-Aida-
10/22/14, 1:49 PM
#7

#6 De har jag också, finns heller inte i alla djurbutiker, man kan köpa online däremot och få på posten, vissa uppfödare säljer chinchilla godis på deras hemsida och skickar ut.

Rafflan
10/22/14, 3:55 PM
#8

#5 jag har hört att om man som människa äter tex D-vitamin tabletter utan att behöva det kissar vi ut överskottet, så det borde vara svårt att få så mycket överskott att det blir skadligt för oss?

Dock vet jag inte om det är likadant med chinchillor?

Men som du säger, har man ett bra pellets är tillskott onödigt :)

botakt
10/22/14, 4:44 PM
#9

Okej tack för svar :) Det står så olika överallt om foder åt dem. Ska försöka kika på granngården och arken zoo imorgon få se om dom kanske har hela nypon. :)

Upp till toppen
Annons: