Annons:
Etikett20-off-topic
Läst 992 ggr
Bebblan
9/11/14, 6:01 PM

Några små frågor!

Har en liten fråga bara, jag sitter och läser på och tuggar i mig all fakta och information jag hittar om dessa underbara djur just nu, vill väldigt gärna skaffa chinchillor i framtiden!
Min kusin som blandannat är marsvinsuppfödare hade tre chillor förut och jag tror jag har blivit som helt kär sen dess att jag såg de och höll på med dem ett par gånger😊

Men, till frågan, det jag inte hittar någonstans som kanske är en smaksak(?) är det med badsanden, har man bad"karet" i buren hela tiden eller bara liksom fyller på och ställer in då och då? Är väldigt nyfiken, vilket sand använder ni? Vart köper ni det?

En liten extrafråga, hur mycket kostar det för er med chinchillor i månaden och hur många har ni? 😃

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
Rafflan
9/11/14, 6:30 PM
#1

har man "badkaret" i buren hela tiden eller bara liksom fyller på och ställer in då och då?
Jag har badkaret inne hela tiden och tror dem flesta andra också har badkaret inne hela tiden. Dock finns det vissa som bara har badkar inne en stund/dag alt ett par dagar/vecka :)

**Är väldigt nyfiken, vilket sand använder ni? Vart köper ni det?
**Witte molen, jag köper 20 kg säck på arken zoo, men inte alla djuraffärer som har hemma dock.

En liten extrafråga, hur mycket kostar det för er med chinchillor i månaden och hur många har ni?
Mina chinchillor kostar ca 500 kr/månad för sand, pellets och hö, jag har 12 vuxna och 1 unge.
Sen till kommer så klart kostnader som hus, vattenflaskor och annat dem kanske biter sönder/som behöver bytas ut :)

Bebblan
9/11/14, 6:49 PM
#2

#2 Tack så väldigt mycket 🙂

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Dumle92
9/12/14, 9:10 AM
#3

Jag har två stycken och de kostar cirka 200kr i månaden för mig. Jag har även försäkrat mina två därför som de blir lite dyrare för mig :) men jag köper samma sand som Rafflan, witte molen då den fungerar så bra! Och jag har också inne sanden hela tiden i buren. Men jag hade ett litet problem då jag skaffa in min Lille man, han kissade nämligen i sanden , så då fick jag ta ut den under dagarna. Men hade de inne på kvällarna. Men när han blev äldre så växte han ifrån de. :)

Bebblan
9/12/14, 1:08 PM
#4

#3 Ojsan, ja har hört mycket bra om witte mollen men hittar alltså ingenstans att köpa det i min närhet om jag nu skulle skaffa i framtiden, frustrerande 😡

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Rafflan
9/12/14, 1:11 PM
#5

#4 går att beställa från uppfödare och hemsidor :)

Ring även och kolla med djuraffärerna om dem kan ta hem :)

Bebblan
9/12/14, 1:13 PM
#6

#5 tack så mycket, smart, det hade jag inte tänkt på 👍

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
Upp till toppen
Annons: