Annons:
Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 795 ggr
JoJo!
2014-09-04 20:21

Tips

Hejsan!

Jag är medlem i SCAF och hjälper till att skriva artiklar till medlemstidningen ChinchillaMagazinet

Ett nytt inslag , som skulle vara trevligt att ha i denna tidning, är en liten "tipshörna" Min tanke är att vi chinchillaägare kan dela med oss av råd till varandra om olika saker som rör våra små

Har du något du vill dela med dig av ? Det kan tex vara

1. Städning av buren - vilka redskap använder du dig av Våttorkar du eller inte

2. Sanden - hur silar du den och vad använder du som sandbad

3. Vattenflaskor - hur undviker du att de blir söndertuggade och hur rengör du dem

4. Hö - hur förvarar du det i buren

5. Pellets - vilken sorts matskål har du och varför har du valt den

6. Buren - låsmekanism  Vad har du i burbotten och varför

7. Maten - hur förvarar du denna

8. Vädring - vad gör du för att få bra luft utan att det drar

9. Transport - vad har du för sort och vad lägger du i botten

Annons:
Miiwijoy
2014-09-09 23:43
#1

Har försökt svara så gott jag kan :) 1. Städning av buren: Jag har en vanlig liten borste att sopa hyllorna med, bur botten brukar jag torka av med en fuktig trasa när buren storstädas. 2. Sanden: Jag använder en vanlig kattsand spade till att sila sanden med och som bad kar har jag en avlång "kruka" i metall från jula. 3. Vattenflaskor: Jag har en flaska i glas, så den kan dom inte ha sönder ;) Vattnet byts ut varje dag och jag brukar sällan känna behov av att rengöra den ytterligare. 4. Hö: Denna: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hostall/279164 Den var dock för tung för att kunna hängas upp på gallret, så för tillfället står den upp och ner på en av hyllerna - funkar utmärkt och mycket uppskattat som sittplats! 5. Pellets: Har en metall skål som går att hänga på gallret och den fylls med ca. 3-4 msk av mästers chinchilla pellets/ dag. 6. Buren: Vet inte hur jag ska förklara.. 7. Maten: Större delen är nerpackad i plastpåsar och resten i en låda under buren för att det ska vara smidigare. 8. Vädring: Vi har rätt bra luft cirkulering i huset som det är, brukar öppna fönstret lite på glänt när det är som varmast. 9. Transport: Använder den som vi tidigare hade till kaninen, jag brukar lägga ett lager spån i botten när den ska användas.

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

JoJo!
2014-09-10 10:58
#2

Tack så mycket för svaren Miiwijoy :-)

Vore kul om nån mer vill bidra Man behöver inte svara på alla frågorna

Rafflan
2014-09-10 14:09
#3

1. Städning av buren:
När chinchillorna är ute och hoppar kan man passa på och ta en handdammsugare och dammsuga av hyllplanen från bajspluttarna.

2. Sanden:
Jag silar sanden i en Stor Sil som är 18 cm i diamter

4. Hö:
Jag har lådor i trä som sitter fast i hyllplanen (kan fixa bild om man vill se?) som jag har höet i.

7. Maten:
Maten och sanden har jag i sortera lådor från ikea, dem lådorna står i en garderob

8. Vädring:
Har en luftrenare står i chinchillarummet + vädrar så ofta jag kan

Upp till toppen
Annons: