Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 836 ggr
mmtilda00
8/27/14, 4:57 PM

hjälp!??!?!??!??!?!

Hej! Vilka fler tecken än gå upp i vikt finns det om ens chinchilla kan vara dräktig? Tacksam för snabbt svar!!

Annons:
Rafflan
8/27/14, 6:55 PM
#1

Bl.a ändrat beteende, sover på botten, sover på sidan. Men en del visar inget alls, och en del kan ändra sovställe/beteende av andra orsaker, tex om det blir varmare/kallare :)

Spjetan
8/27/14, 11:02 PM
#2

Om man är mycket försiktig kan man lägga handen under hennes mage. Man kan känna att magen är rundare och sista månaden kan man få känna små rörelser i magen. Men man ska inte trycka och försöka känna efter foster. Bara lägga handen löst mot magen. Men om det är en hona som är nervös och mycket rädd, så ska man inte hantera henne mer än nödvändigt. Hon kan annars få missfall. Spenarna kan man också känna tydligt i slutet. Om man känner i nedre kanten på sidan av hennes mage så sitter de där. Den främre sitter i närheten av där frambenet går ihop med kroppen.

Men viktökning är det säkraste!


mmtilda00
8/28/14, 4:11 PM
#3

Tack! Vi blir osäkra med vikt för vi byte foder för ett tag sen då skulle hon gå upp men hon går upp väldigt mycket!

Spjetan
8/28/14, 5:35 PM
#4

Sitter hon med en hane? Eller satt hon tidigare?


mmtilda00
8/28/14, 5:53 PM
#5

Hon träffade en hane men vi såg inte om de parade sig men hon har gått upp mycket i vikt. Men det skulle kunna vara maten också. Vi vägde henne igår, vi väger de varje söndag. Och då hade hon gått upp 20 gram. Men kan det vara maten?

Spjetan
8/28/14, 7:49 PM
#6

Har hon totalt gått upp 20 g eller var det bara sista ökningen?

Hur länge sedan är det som hon träffade hanen?

De kan öka ganska mycket vid foderbyte. När jag bytte till Mästers, trodde jag att alla mina honor var dräktiga. Men när jag tittade på hanarnas vikter så hade de också ökat mycket.


Annons:
mmtilda00
8/28/14, 11:31 PM
#7

Hon har gått upp 20g på en vecka. När hon är ute träffar hon hanen varje dag. De bor i olika burar men gallret är stort så man vet inte om det funkar. Vi har också bytt till mästers

Spjetan
8/29/14, 12:44 AM
#8

Om du vill ha ungar så kan du fortsätta att låta dem träffas ute. Men om du inte vill ha ungar så kan de inte träffa varandra för då är risken mycket stor att hon blir med ungar.  Fortsätt att väga och anteckna vikterna, så kanske du kan se en uppåtgående kurva. Och då kommer du nog också att kunna se att hon blir stor och rund i slutet

Mästers är bra pellets och de kan öka en del i vikt när man går över till det. Se till så att hon äter hö också.

Berätta gärna hur det går om ett tag!


mmtilda00
9/3/14, 7:46 AM
#9

Hon är inte dräktig.. hon har gått ner de där 20 gramen igen☺

Spjetan
9/3/14, 11:51 AM
#10

Det är vanligt att man observerar en viktminskning hos en hona en liten bit in i dräktigheten. Så du får hålla koll på hennes vikt ett tag!


mmtilda00
9/4/14, 7:53 AM
#11

Oj då.. då får jag hålla

Upp till toppen
Annons: