Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 905 ggr
mmtilda00
2014-07-29 15:25

värme

Hej! Mina chillor tycker det är väldigt varmt just nu. Jag undrar om man kan ställa in en fläkt eller om någon har ett bättre tips?

Annons:
Spjetan
2014-07-29 18:07
#1

Vi har en air-condition som håller värmen nere lite. Vi har även en fläkt som står för att få luften att cirkulera lite. Den blåser inte mot chinchillorna.

Man kan också kyla ner marmorplatta eller annat och lägga in i buren. Vissa ställer sanden kallt och ger till dem.

Ett tips som jag läste för några dagar sedan var att frysa isbitar och lägga dem i en plastpåse och sedan stoppa plastpåsen i en plåtburk/kakburk och ställa den i buren. Men man får nog hålla koll på kondensvatten i så fall. Jag har inte provat själv hur det fungerar.


mmtilda00
2014-07-29 18:18
#2

Tack! Då ska jag göra det!☺

[GeeGee]
2014-07-29 19:47
#3

Nyfiken Spjetan: Vad har du för temperatur nu till chillorna när det är varmt och acn är på?

Spjetan
2014-07-29 20:54
#4

Vi har extremvärme just nu och kan få ner temperaturen till ca 25 grader, vilket är ca 5 grader under utetemperaturen mitt på dagen (om vi t.ex. räknar med idag).  I delar av huset är det högre temperatur. Utan ac, fläktar och en del öppna fönster och dörrar skulle temperaturen gå upp mot 35 grader lätt. På kvällarna har vi ännu mer problem, för då är husets ytterväggar och tegeltak uppvärmda och på vinden är det bastuvärme. Så på kvällarna har vi 27 grader inne kanske och då lite svalare ute. Så då gör fläktarna mest nytta om man ställer dem på väl utvalda ställen.  

Men förra sommaren när det var lite mer normalt kunde vi hålla ett par grader lägre utan att köra lika mycket med ac och då utan att ha fläktarna igång alls.


Spjetan
2014-07-29 21:12
#5

Tilläggas kan också att det är åtskilliga liter vatten som måste tömmas ur ac'n. Gissningsvis 7-8 liter. Då går den inte hela tiden heller. För den är lite jobbig att lyssna på hela tiden!


[GeeGee]
2014-07-30 13:17
#6

Jisses…ja då har ni att göra för att hålla temperaturen nere.  Kan du ha acn på även när det inte är högsommar eller blir det för kallt för chillorna då?

Annons:
FearyDawn
2014-08-06 22:17
#7

Något min chilla uppskattade mycket under varma dagar var en plåtkakburk som jag fyllde med kylklampar (direkt från kylen)! dock se till att de inte kan få upp locket på burken , de får inte komma åt kylklamparna, men det kan man  lösa  med att sätta tejp på kakburkskanten och sedan sätta på locket och se till att tejpen hamnar innanför locket så de inte kommer åt tejpen. Kakburken ger på så sätt kyla nästa hela dagen! Jag hade också kakel plattor under/bredvid kakburken så precis när jag satte in den så lade han sig på kaklet ist lite längre fram lade han sig på kakburken!

Upp till toppen
Annons: