Annons:
Etikett10-genetik-och-färger
Läst 2964 ggr
Rafflan
7/6/14, 5:01 AM

Hjälp??? genetik/färger på bebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har 2 mörka Brown ebony (choklad) som sitter ihop och dem fick tidigare idag en unge.
Inget konstigt, förutom att ungen är jätte ljus i färgen, tänkte först beige ebony men får inte ihop hur dessa 2 skulle kunna få en beige ebony? ev om den är homo beige ebony? eller kanske t.o.m beige violett ebony?

Någon som kan hjälpa mig?

Enligt stamtavlan så borde Mamman vara possible violet carrier?
Morfar: Solid violet = Mor: brun ebony, violet carrier = Mamman: possible violet carrier?

Och undrar om inte hanen kanske är violet carrier?
Farmors mor: violett = farmor Brown ebony violet carrier, och då även Farfar var violet carrier, så undrar jag om inte Far var Beige violett kanske? (det står att far ska vara homo beige, men det kanske står fel i stamtavlan?)

Bild på stamtavla:

Bild på bebisen: (ungen är ljusare i verkligheten, ungen är inte vit på magen)

Så hur avgör jag vilken färg ungen har? vad skiljer beige ebony från homo beige ebony och vad skiljer dem 2 från beige violett ebony?

+ som ni ser på bilden har ungen inte öppnat ögonen och han är minst 12 timmar på bilden? ögonen verkar inte vara igen klibbade så det går att tvätta med tops

Annons:
Spjetan
7/6/14, 12:35 PM
#1

Den skulle ju kunna vara Beige ebony homozygot.

Jag tycket inte den ser Beige Violet ut. Men det ä klurigt och svårt.


Zuzziquie
7/6/14, 8:48 PM
#2

Vad heter föräldrarna? Kan du skicka fler bilder? Rent genetiskt kan den vara vanlig beige ebony också. Brown ebony homozygot eller Brown Ebony (de kan se underliga ut som små) är nog min gissning. Men som sagt, fler bilder :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Rafflan
7/6/14, 10:46 PM
#3

#2 vill du se fler bilder på ungen eller vill du se bilder på föräldrarna med? :)

Så Brown ebony kan också födas ljusa och mörkna? jag hade förut en brown velvet som föddes ljus, trodde hon var beige och sen blev hon jätte mörk velvet, men trodde bara det var så med velvet och inte ebony :)

Zuzziquie
7/7/14, 3:31 PM
#4

#3 Fler bilder på bebisen, och namn på föräldrarna. :) De kan både ljusna och mörkna om vartannat jo.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

S*Silverklippan
7/7/14, 11:23 PM
#5

Jag skulle säga att den är Beige Ebony Homozygot eller Brown Ebony Homozygot. Det är svårt att avgöra med Homozygota djur hur mörka de hade varit om de inte varit Homozygota. Ser inget alls som tyder på att den har något recessivt (Violet) i sig.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
8/6/14, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nya bilder på lillen :)
Han är ljus/vit i hårbotten och får en annan färg i topparna på pälsen .
Ännu verkar han inte ha mörknat nåt så frågan är väl om han är homo beige ebony?

Annons:
S*Silverklippan
8/6/14, 5:32 PM
#7

Skulle du kunna ta bilder där man ser huvudet, ögonen ordentligt, men av denna bild att döma skulle jag fortfarande säga Beige Ebony Homozygot.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
8/6/14, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här det man huvudet lite bättre :)
Med blixt får han "röda ögon", som mina beige och mina brun ebony chinchillor får :)

Spjetan
8/6/14, 6:56 PM
#9

Mycket hänger nog i detta fallet på hur ögonen ser ut. På en Homo Beige eller Homo Beige Ebony brukar ögonen vara ljusare röda och nästan självlysande. Och skillnaden på ebony eller inte ebony är ju huruvida magen är vit eller inte. Detta syns inte alltid förrän i vuxen ålder.

En Beige Violet kan vara så här ljus när den är ung. Recessiva färger kan hänga med ett bra tag utan att det syns hos djuren.

En sak som kan hjälpa oss att reda ut detta är ifall vi får namn på mamman och pappan och kan undersöka om djuren i stamtavlan på något sätt ger ledtrådar genom ungar, syskon eller på annat sätt.

Om det inte går att fastställa genom att se det på chinchillan eller via stamtavlan, så återstår endast att se vad den ger ifrån sig för ungar genom att med omtanke välja partner i framtiden och utvärdera de ungar den ger.


Rafflan
8/6/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 men även hetero beige och hetero brun ebony har ju rödaktiga ögon?

Jag är  75% säker på att han är ebony, hela han är så ljus så svårt att vara helt säker, men frågan är mest brown, beige eller violett, och homo eller hetero ^^,

Mamman är Atlantis Paigan och pappan är Nature's Benno. Deras stamtavle färger finnis i #1 men om du vill kan jag ta bild på stamtavlorna och lägga in om det kan hjälpa?

Ja jag vill ju behålla honom då han är himla fin tycker jag ^^
Hur kan val av hona visa vilken färg han har?

Lägger in en bild på ungens huvud där man ser det röda ögat :)
ignorera färgen i pälsen på denna bild

Spjetan
8/6/14, 9:46 PM
#11

Jag har bara tittat lite på föräldrarnas stamtavlor och släktingar. Jag hittar inget som tyder på att det finns Violet längre upp i stamtavlan. Men det kan ändå vara en möjlighet. Den är liten men finns ändå.

Om du sätter honom med en Grey, kan du se huruvida han är homo eller hetero Beige. Om han är homo ska han bara ge Beige/Beige Ebony ungar.  Inga Grey för då är han hetero istället

Om du sätter honom med en Violet hona kan du med hjälp av de ungar som kommer utesluta att han är Beige Violet ifall det kommer en vanlig Beige eller Grey unge. Med en Violet hona kan du även fastställa om han är Homo Beige/Homo Beige Ebony med hjälp av färgerna på ungarna.

Fråga om min förklaring är krånglig. Det är lite svårt att förklara. Finns ju en del lika alternativ i det här med avel.


S*Silverklippan
8/8/14, 10:42 PM
#12

På Beige Homozygot och Beige/Brown Homozygot Ebony är ögonen ljusare röda samt har en ljusblå/lila skär inne i ögat och du tittar i bra ljus.

Homozygota djur får inte pigmentfläckar på öronen (vilket  Beige/Brown Hetrozygota djur nästan alltid får) pigmentfläckarna kommer dock först när de blir lite äldre.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
8/8/14, 10:54 PM
#13

#11 Honans morfar är ju solid violett, vilket borde göra honans mamma till violett carrier.
Och hanens farfar och farmor var ju båda  violett carrier, vilket fick mig att undra om inte hanens far som står som homo beige kanske vara beige violett…

#12 ja det där med att homozygota djur inte får pigmentfläckar på öronen visste jag, båda föräldrarna har pigmentfläckar på öronen. Så öronen får avslöja hans när han blir äldre kanske? vet du vid vilken ålder dem börjar får pigmentfläckar?

Annons:
S*Silverklippan
8/9/14, 11:29 PM
#14

Figaro var Violet Ebony, han är far till Paloma Lilac som då är vc, 

Paigan är då poss vc.

På Bennos sida finns det bara hans far Noblar som är poss vc, 

Noblar kan inte vara Beige Violet då det inte finns Violet på Noblar's pappas (Elisant) sida. Ser att det står på hans stamtavla, men om du tittar bakom Elisant, så finns inget violet varken från Metchta eller Paloma Castanje. Så sannolikheten att det skulle vara något violet i din avkomma är extremt liten.

Angående pigmentfläckarna så är det individuellt, vissa börjar få redan vid 3 månaders ålder andra får vid 1 år.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

[Dopy]
8/10/14, 3:53 AM
#15

… skrev i fel tråd…

Rafflan
8/10/14, 7:49 AM
#16

#14 fast Elistan står ju som vc? så frågan är varför han står som vc, det kan ju inte bara vara nåt man hittat på? Det är ju lika troligt att man hittat på att han är vc som att det står fel färg på någon av föräldrarna? eller om han var poss vc och därför det står vc?
för att få reda på det behöver man nog kolla igenom Elistans stamtavla, är det nåt du kan göra? vore jätte bra i sånt fall :)

+ att Noblars mor Nobu var vc då noblars mormor Elisande var violett om du koller noga :)

S*Silverklippan
8/10/14, 3:27 PM
#17

Hej, efter lite efterforskningar så kan jag meddela att Bennos stamtavla är felaktig.

Man har förväxlat djuren, Noblars pappa heter Nobu, och mamma heter Elisant.

Elisant är Beige vc eftersom hennes föräldrar är Galants Sentos och Elisande.

Nobu är efter Metchta och Castanje.

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
8/10/14, 4:50 PM
#18

#17 aha, ja det förklara ju allt :)

tack :)

S*Silverklippan
8/10/14, 10:20 PM
#19

=)

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

S*Silverklippan
8/11/14, 4:37 PM
#20

Rafflan är du medlem i SCAF?

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Annons:
Rafflan
8/11/14, 5:07 PM
#21

#20 jepp :)

S*Silverklippan
8/11/14, 7:35 PM
#22

Om du bara mailar mig ditt namn, adress och medlemsnummer så ska jag ordna en ny rätt stamtavla till dig.

stamtavleansvarig@chinchilla.se

Mvh Cattis

S*Silverklippan's Chinchilla

Reg. uppfödare SCAF

www.Silverklippan.se

Rafflan
8/13/14, 6:50 PM
#23

#22 tack :)

Upp till toppen
Annons: