Annons:
Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 571 ggr
MarajLowajz
2014-04-24 11:41

Frågor :)

Hallå, jag undrar om det finns någon här i dalarna som har chinchillor och om man kan komma och hälsa på en stund. Det är så att jag varit sugen på dessa djur ett bra tag, skaffade råttor istället för några år sedan men fick lov att sälja dessa vidare pga lite omständigheter med flytt etc. Det är också så att jag är allergisk mot katt men har läst att dessa djur kanske kan fungera, så därför skulle jag vilja träffa och se om det fungerar före jag börjar planera att skaffa två stycken. Sedan undrar jag, hur mycket kostar det omkring per månad? Vart får man tag i sanden som är utformad för chinchillor? Istället för hö så har jag läst om höpellets, vart får man tag på sådant? Bästa bottenströ om man är lite känslig mot spån? Hoppas någon orkar svara på mina frågor :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Annons:
-Aida-
2014-04-26 12:59
#1

Två chillor kostar inte mycket per månad, hur mycket exakt kan ja inte säga, beror ju väldigt mycket på var och hur du skaffar mat och sand, vilket märke etc, de skiljer enormt i priser.
Sand kan jag tipsa om att du kan köpa hos uppfödare, annars finns de sand att köpa på djurbutiker, de brukar däremot inte vara så bra märken, nåt du kan hålla utkik efter är Witte Molen, väldigt bra sand och omtyckt, dammar i början men efter ett tag dammar de ingenting.
Puik är ett väldigt dammigt märke, de gav mig besvär.

För chillor är de viktigt att de får sitt hö och inte i form av pellets eller hö kuber, de går isåfall miste om de grova stråna som vässar ner kindtänderna, sådana problem är verkligen inte trevligt att gå igenom.

Bästa bottenströ måste jag säga Alspån, de luktar ingenting, de döljer lukt, dammar inte, de är små träflisor.

Rafflan
2014-04-27 19:57
#2

Chinchillor kostar några hundra kr/månad beroende på vart du kan köpa spån och hö och hur mycket pellets chinchilla äter :)

Det finnas sand på djuraffärerna, Witte Molen är bra chinchilla sand som flera djuraffärer har :)

Chinchillor MÅSTE ha vanligt hö, ej pellets eller kuber, får dem inte hö slits inte deras tänder och dem får ont, tandproblem och det kan leda till dyra veterinär besök och chinchillan blir kanske aldrig bra. Det kan t.o.m leda till att chinchillan dör :(

Prova träpellets som man blöter? vanligt att man har till hästar :)

Vagelöschinchilla
2014-04-28 07:13
#3

Jag finns i Östergötland mellan Norrköping å Örebro! Du får gärna komma å häls på mina Chillor ;)

Upp till toppen
Annons: