Annons:
Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1530 ggr
tedher
4/23/14, 10:39 AM

Lövträd - björk, vad gäller?

Googlat och fått lite olika svar kring just björk och chinchillor, jag undrar vad som gäller?  Skulle vilja veta mer varför det inte skulle kunna tugga björk. 

Jag skall ut och leta några rediga grenar som de kan ha i buren och hoppa upp och tugga på. och björk syns ju lättast från väg när man passerar med bil :)

Annons:
Cahira
4/24/14, 6:22 AM
#1

Jag har för mig att lövträd och barrträd kådar för mycket så man ska helst hålla sig till fruktträd. Jag kan dock ha fel. 

Träd ska dock stå långt ifrån bilväg eftersom träd plockar upp avgaser från bilarna som kör förbi.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Zuzziquie
4/29/14, 12:28 PM
#2

Björk innehåller rätt stora mängder garvsyra och salicylsyra. Jag har dock fått för mig (osäker på om det stämmer!) att störst mängd garvsyra är det i de nya skotten och tunna grenarna och att det därmed skulle vara ok med tjocka grenar björk.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

tlover
5/1/14, 5:28 PM
#3

#2 björk innehåller inte salicylsyra (alla salix innehåller däremot salicylsyra i varierande mängd). Däremot innehåller björk en sockerart som den har extra mycket av på vintern (särskilt i topparna) som är svårsmält (i alla fall för kaniner).

Björk innehåller kanske små mängder garvsyra men nästan ingenting jämfört med ek tex (de flesta växter har garvsyra el nån annan slags syra fast i varierande mäng)

#1 lövträd kådar inte (lövträd innehåller däremot sav, jag vet inte om det är ett problem för chinchillor men även fruktträd innehåller sav)

fruktträd är också ett slags lövträd (dom har löv).

TS: kom ihåg att man inte får ta grenar av levande träd och buskar om man inte äger marken eller har tillstånd att ta kvistar.

l'm back

Zuzziquie
5/1/14, 10:41 PM
#4

#3 Aha, intressant! Vet du hur det är till kaniner om man ger björk till dem iallafall?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

tlover
5/2/14, 7:01 AM
#5

#4 vanligtvis säger man att man inte ska ge björkkvistar på vintern (pga det ökade sockret i kvistarna) och ska man ge ska man klippa bort ca 10 cm från topparna (där det är allra mest socker)

Själv är jag däremot för feg att ge björk alls 😊men jag har egen mark så jag kan komma åt andra slags kvistar lättare kanske.

l'm back

Upp till toppen
Annons: